وب نامه مطهر
مقالات و سروده ها و روزنوشت ها و معرفی آثار
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(282)
---------------------------------------------
آنجا که « بال » نیز « وبال »است!
من بسياري را ديدم كه نه « معمای راز » می فهمیدند
و نه « معناي پرواز » را ؛
بنابراين در برابرشان هر چه بيشتر بر « موج مهر می راندی »
و خود را بر « اوج سپهر مي رساندي »،
كوچك تر به نظر مي رسيدي!
آن که « ریشه راز » و « اندیشه پرواز » را می داند،
« بال » را نیز « وبال » می بیند !
اما کسی که « جهان بینی » اش تا « نوک بینی » است،
« سرزمین آب و آفتاب را می جوید »،
اما « صحرای سرد سراب را می پوید » !
او نه « راز را برمی تابد » و نه « پرواز را درمی یابد »!
------------------------------------
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
وبال : سختی،عذاب،سوءعاقبت،وخامت امر
--------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : سه شنبه 4 خرداد 1395
| 3:4 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | غرور حاکمان
عامل مشاركت گريزي شهروندان / 6
------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------------
عوامل «علوّ» چيست؟
-------------------------------------
عوامل متعدّدي مي تواند آتش «علوّ» و سركشي و غرور را در انسان شعله ور سازد. از مهم ترين اين عوامل مي توان از قدرت، ثروت و علم نام برد. آن گونه كه پيشتر گفتيم حتي گاهي «تقوا»، «زهد» و «عبادت» نيز مي تواند مايه عُجب و غرور شود. صاحب نظران اخلاق بعضي از راه هاي مبارزه با فزون خواهي و علوّ طلبي را چنين بر مي شمارند:
1- توجه به خدا و ياد او
2- تعيين حريم يا ايجاد تعادل در اميال
3- اخلاص
4- مبارزه همه جانبه با اميال نفساني
5- بصيرت و آگاهي
6- مبارزه با رذايل و پرورش فضايل(12)
راه هاي تعديل اين عوامل متفاوت است. راه تعديل انباشتگي ثروت از نظر اسلام پرداخت زكات، خمس و ساير حقوق واجبه و مستحبّه است. مفسّران ذيل آيه فوق (83 سوره قصص) نحوه برخورد حضرت موسي (ع) را با سركشي و طغيان قارون بيان مي كنند.
«در باره علّت مجادله قارون با موسي (ع) نوشته اند كه موسي به او گفته بود كه بايد زكات بدهد و با او صلح كرده بود كه از هر 1000 درهم و دينار يك درهم يا يك دينار، و از هر 1000 گوسفند يك رأس و خلاصه از هر هزار فقره از مال و منال خود يك هزارم آن را در راه خداوند به زكات دهد. قارون پيش خود حساب كرده بود، و اين مقدار را گزاف يافته بود. لذا بني اسرائيل را تحريك كرد و گفت:
موسي آمده است كه مال شما را از دستتان بگيرد.
او نيرنگي انديشيد و زني بد كاره را با مالي فريفت كه در ملأ عام و در حضور همگان به موسي تهمت زنا زند. او نیز چنین کرد . چون موسي او را قسم داد كه راستش را بگو، وجدان زن بيدار شد و گفت: آري، تو بي گناهي و اين كار توطئه بود. موسي (ع) به درگاه خداوند تضرّع و بر قارون نفرين كرد. خداوند به نفرين او قارون و خانه و گنج خانه هايش را به كام زمين فرو برد.(13)»
-----------------------------------
ادامه دارد...
--------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : دو شنبه 3 خرداد 1395
| 7:31 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(281)
----------------------------------------------
اقليم دل به زور مسخّر نمي شود...
-----------------------------------------
من هيچ كس را نديدم كه با « مشت بسته » و « دل خسته »
بتواند «دستم را به گرمي بفشارد » و « جانم را با به نرمی نیازارد »!
« صفای صمیمیت » را جز با « گوهر محبت » نمی توان خرید.
محبت و مهربانی « زبانی زیبا » و « بیانی آشنا » است؛
زبانی « بی نیاز از واژه » و « بی نواز از نای و نایژه»
که آن را « هر ناشنوا می شنود» و « هر نابینا می بیند»،
نه به « ترجمه » نیاز دارد و نه به « تجربه»!
هر حیوان معنی اش را می فهمد و هر انسان مفهوم اش را درک می کند.
« حکیم ربانی »، « کلیم کاشانی » چه زیبا می سراید:
اقليم دل به زور مسخّر نمي شود
اين فتح بي شكست ميسر نمي شود
روشن دلان خوشامد شاهان نگفته اند
آيينه عيب پوش سكندر نمي شود
------------------------------------
#شفیعی_مطهر
—-------------------------------------
خسته :آزرده،زخمی
بی نواز : بدون نواختن
نای : گلو،حلقوم،لوله ای غضروفی که از گلو به پایین در جلوی مری واقع شده و هوا را به شش ها می رساند
نایژه : هر یک از شاخه های نای که درون شش قرار دارد. هر چیز مانند نی
---------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : دو شنبه 3 خرداد 1395
| 4:24 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | مهدی(عج) پرچمدار عدالت
---------------------------------------------
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین
(قرآن کریم)
----------------------------------------------
ای عصاره عطر همه گل های محمدی !
مشام جان ها - بیزار از همه گنداب های مکاتب - در انتظار قدوم عطرآگین توست .
ای خاستگاه صدها خورشید و ای زادگاه عشق و امید ! ای سرچشمه نور و ای آبشار سرور !
دنیای تاریک ما چشم انتظار طلوع حیات آفرین توست .
شیرینی همه شهدها در کلامت و شفای همه دردها در پیامت.
فروغ حیات در نگاه تو و بشریت ، چشم به راه توست.
اي مايه فيض رب و اي سرمايه مكتب !
بيش از هزار سال است كه از فراق مي سوزيم و با زهر هجر مي سازيم و با جور و جمود و جهل مي ستيزيم .
اي عدالت جاويد و اي مظهر اميد !
صدها سال است كه اميد وصال سيماي بي مثال تو ، تفنگ ستيزمان را قدرت مي بخشد و جنگ صلح آميزمان را نصرت .
اي محرم حرم و اي كوبنده ستم !
چه سيلي هاي سرخي كه در اين سال هاي سياه ستم بر گونه هايمان نواختند و چه آتش هايي كه «سران»مان افروختند و چه ستون هایی که از «سران» مان افراختند !
چه گوهرهای اشکی که بر گونه های یتیمانمان غریبانه غلتید و چه ستاره های سرشکی که از دیدگان مادرانمان بر زمین چکید !
چه بلورهای بغضی که در حنجره جوانانمان شکست و چه سروهای راست قامتی که در خون نشست !
چه سورهایی که سوگ شد و چه سروهایی که به گور رفت !
ای معزالاولیاء و ای مذل الاعداء !
مگر نمی شنوی صفیر سرخ گلوله های سرکوبگران سرمست را که گل های نو شکفته را پرپر می کنند؟!
مگر نمی بینی سموم مرگ آفرین طاغوت های زمان را که در سراسر زمین ، ساقه هاي ترد نهال نوپاي حق طلبان را درهم مي شكنند ؟!
مگر آوارگان فلسطيني و ... جز درگاه تو پناهي و جز سايه پرچم عدالت تو جايگاهي دارند ؟!
هنوز از زخم فلسطين خون در دل جام و زهر هلاهل در كام داريم كه اندوه ديگر ستم ديگان قلبمان را به خون مي كشد و جانمان را به جنون !
اما.... اي طراوت همه سبزه ها و اي صلابت همه صخره ها !
به داغ دل لاله ها و اشك زلال ژاله ها سوگند !
تا مطلع الفجر ظهورت و استشمام عطر حضورت ، نه تسليم ياس مي شويم ، كه شكفتن ياس وجودت را ايقان داريم و نه فريب دشمن را مي خوريم ، كه ظهور قريب تو را ايمان داريم .
زمزمه زلال زمزم انتظار را به دمدمه ضلال دم به دم نمي فروشيم و طراوت كار و حلاوت پيكار در راه طهارت انتظار را به جان مي خريم .
مهدی جان! تو قلب قبيله قبله ای و سرو قامت اين قبيله.
ای جاری جاوید و ای مظهر امید!
اي پيام آور دشت لاله هاي سرخ! قدم بر ديده ما نه، صفا بر سينه ما ده!
طلوع فر فروزان فقاهت و شمس درخشان ولایت،
پرچمدار عدالت و الگوی قداست،
مکمل رسالت و متمم امامت،
مهدی آل عصمت و طهارت بر شما و همه منتظران حکومت قسط و عدالت مبارک باد.
-----------------------------------
#شفیعی_مطهر
--------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
تاريخ : یک شنبه 2 خرداد 1395
| 4:12 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(280)
-------------------------------------------
« آرزو » و « تکاپو»
---------------------------------------
من « ستون تکاپوها » و « سقف آرزوها » را
تا به « آن مایه » و « بدان پایه » بالا بردم
كه بتوانم بر آن « ناقوسی از حقیقت » و « فانوسی از واقعیت » را بياويزم .
آرزو « همزاد » انسان است و عمری « همراه » او.
انسان به « نَفَس آرزو » و « تَنَفُس تکاپو » زنده است؛
اما چون این دو از « حقیقت » و « واقعیت » دور شوند ،
سر از « سیر خیال بافی » و « مسیر انحرافی » درمی آورند.
« انوار تخیل » در « سایه سار تعقل » « می درخشد»
و به انسان « بال و پَرِ پرواز » در « سپهر راز » « می بخشد»،
ولی « آرزوهای دراز » و « تابوهای مَجاز »
انسان را از « ملکوت مصفا » به « بَرَهوت بلا » سرنگون می سازد!
---------------------------
#شفیعی_مطهر
--------------------------------------
مایه : مقدار،اندازه،دستگاه و سامان،بنیاد چیزی
ناقوس : زنگ بزرگ ، یکی از آهنگ های قدیم موسیقی ایرانی
تابو : در نزد مردم پولینزی شخصی یا چیزی مقدس است که دست زدن و نزدیک شدن به آن ممنوع باشد
مَجاز : ضد حقیقت،غیر حقیقی،کلمه ای که در غیر معنی حقیقی خود استعمال شود...
ملکوت : عالم فرشتگان ،بزرگی قدرت و عظمت آسمانی
بَرَهوت : بیابان خشک و گرم و بی آب و علف
--------------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : یک شنبه 2 خرداد 1395
| 3:18 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | غرور حاکمان
عامل مشاركت گريزي شهروندان / 4
------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
------------------------------------------------
غرورحاکمان، عامل مشاركت گریزی مردم است /1
------------------------------------------------
خود بزرگ بيني و غرور مهم ترين عامل و علت مشاركت گريزي و مشورت ستيزي است. خداوند همه انسان ها را بر پايه «لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمْ» كرامت بخشيده و او را به سبب بهره مندي از نيروي عظيم «عقلانيت» شايسته تكريم و بايسته تعظيم فرموده است.
كرامت انسان- به عنوان اشرف مخلوقات و اعزّ موجودات- ايجاب مي كند كه افكار، انديشه ها، آرمان ها، عقايد، سلايق و نظريات همه انسان ها از هر رنگ، نژاد، ملت و جنسيت و با هر عقيده و سليقه مورد احترام قرار گيرد.
«خود برتر بين» عصيانگر ابلهي است كه در لاك غفلت و در لانه جمود و جهالت خود خزيده، از مشاركت مي گريزد و با اين حقيقت مي ستيزد. او «معرفت» و «حقيقت» را گوهري مي پندارد كه فقط نزد اوست و ديگران از آن محروم اند. وي فهم و شعور را در حصار انحصار خود مي پندارد و به هيچ مشورت و مشاركتي با ديگران نياز ندارد. اعتراف صريح يكي از اين شورشگران حقيقت گريز را با هم بخوانيم.
آدلف هيتلر در كتاب «نبرد من» مي نويسد:
«انسان موجودي است كه تا توي سرش نزنند، آدم نمي شود! مشورت چه معنا دارد؟ يعني چه كه مشتي افراد كم عقل و كم مايه به دور هم بنشينند و با هم سخناني بگويند و نتايجي بگيرند. اين نتايج هر چه باشد، در خور همان انسان هاي حقير است. كار درست آن است كه يك نفر نخبه برتر براي ديگران تصميم بگيرد و آن تصميم را اجرا كند و اين افراد حقير هم به جبر از او تبعيّت كنند.»
هيتلر خود چنين كرد و خود در لهيب آتش غرور خود سوخت!
------------------------------------------
ادامه دارد....
------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : شنبه 1 خرداد 1395
| 6:26 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(279)
--------------------------------------------------
انتقادپذیری
----------------------------------------------
من « بهترین بینش » و « بيشترين دانش » را از مخالفانم آموختم!
من هر چه گفتم و نوشتم موافقان با « تاييد گفتارها » و « تاکید نوشتارها »
« قصورم را ستودند » و « بر غرورم افزودند»!
اینان مرا « شیفته کمال » و « فریفته جمال » خویش کردند.
ستایشگران موافق نه مرا به « اصلاح خویش خواندند»
و نه حتي « گامي به پيش راندند ».
موافقان « کارهای خوبم را گفتند»، ولی « عِیارهای عیوبم را نهفتند»؛
در حالی که مخالفان « معیوبم دیدند» و « عیوبم را كاويدند»؛
بنابراين « تکذیب دشمن » به « تهذیب من » انجامید
و « تایید دوست » به « فریب من »!
« انتقادپذیری» ،« عیوب و رذایل را می زداید»
و « قلوب را به فضایل می آراید».
-------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
----------------------------------------------
قصور : از کاری بازایستادن، واگذاشتن کاریاز روی درماندگی،کوتاهی
عِیار : سنجیدن پیمانه یا ترازو برای پی بردن به درستی آن،مقیاس
تکذیب :کسی را دروغگودانستن،نسبت دروغگویی به کسی دادن
تهذیب :پاکیزه کردن،خالص کردن،اصلاح کردن
رذایل : جمع رذیله،فرومایگی ها،پستی ها
----------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : شنبه 1 خرداد 1395
| 3:25 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | غرور حاکمان
عامل مشاركت گريزي مردم / 3
-----------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------
کدام خود؟ / 3
-----------------------------
پيامبر اكرم (ص) اين نفس سركش و توسن آتش را دشمن ترين دشمنان مي دانند:
«اَعدي عَدوِّكَ نَفْسُكَ اَلّتي بَينَ جَنْبَيْكَ (5)»
دشمن ترين دشمن تو همان «خود»ي است كه در ميان دو پهلوي توست.
چه بسيار سالكان رشاد و مدّعيان ارشاد كه رهپويه هاي جهاد و اجتهاد را گذرانده اند و در اين وادي درمانده اند. «آنان كه غني ترند، محتاج تراند.» آري، آنان كه در عرصه آرزو و بر كام اين عدو لگام زده اند و در ميدان تزكيه هم گام نهاده اند، در درياي «عُجب» زورقشان به گِل نشسته و قايقشان درهم شكسته است.
آري پهلوانان عرصة علم و نام آوران حيطة حلم چون مقام علمي و مراتب فضل و كمال خود را بالاتر و بهتر از ديگران پنداشته اند، از فراز فضايل اعمال به فرود رذايل آمال فرو افتاده اند:
امام علي (ع) براي آگاهي و بيداري اين مرشدان مغرور و زاهدان كور چنين هشدار مي دهند:
«ما اري شَيْئاً اَضَرَّ بِقُلُوبِ الرِّجالِ مِنْ خَفْقِِ النِّعالِ وَراءَ ظُهُورِ هِمْ.(6)»
براي دل هاي مردان چيزي زيانبارتر از صداي كفش هايي كه از پشت سرشان بيايد، نديدم.
او چو بيند خلق را سرمست خويش
در تكبّر مي رود از دست خويش
هركه را مردم سجودي مي كنند
زهر اندر جان او مي آكنند
چشم بردار از قبول و ردّ خلق
هر دو در راه خدا شد سدّ خلق
امام صادق (ع)، مشاهير خود خواه و جويندگان جاه را به سختي هشدار مي دهند:
«مَنْ تَعَصَّبَ اَوتَعُصُبَ لَهُ فَقَدْ خُلِعَ رِبقَة الايمانِ عَنْ عُنُقِهِ.(7)»
هركس تعصّب بورزد، يا براي او تعصّب بورزند (مريد متعصّب داشته باشد) محقّقاً رشته ايمان از گردنش برداشته مي شود. (از قلمرو ايمان بيرون مي رود)
---------------------------------
ادامه دارد...
-----------------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395
| 7:3 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(278)
--------------------------------------------
دروغ؛ویرانگر اعتقاد و اعتماد
--------------------------------------------
من « دروغ های حرفی » را چونان « گلوله های برفي» ديدم
كه هر چه در « دامن اندوه » و « دامنه هاي كوه » جامعه مي غلتند،
« حجم شان عظیم تر» و « هضم شان سقیم تر » مي شود
و در نهايت چونان « بهمني بزرگ » و « اهریمنی سترگ »
بر « پیکره شهر فرود » می آیند و
« گستره دهر را نابود » مي كنند.
« شهریاران خودکامه » و « حاکمان بی برنامه » بر این پندارند که
« تَوَهُم را با دروغ » و « مردُم را با یوغ » باید مدیریت کرد!
اینان با ادعای صداقت « دست می فشارند» و بر این نظر « پای می فشرند»
که دروغ را هر چه بزرگ تر بسازید؛
اما بر تکرار هر چه بیشتر بیفزایید!
عوام، « دروغ را با تکرار » می پذیرند و « یوغ را با استمرار»!
دروغ با « بنیان اعتماد می ستیزد »
و « بنیاد اعتقاد را فرومی ریزد »!
-------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------------
سقیم :بیمار،مریض
دهر : روزگار بی پایان که اول و آخر ندارد،زمان دراز،عصر و زمان
تَوَهُم : وهم داشتن،گمان بردن،به گمان افتادن،خیال و کمان کردن
یوغ : چوبی که هنگام شخم زدن زمین روی گردن جفت گاو می گذارند و گاوآهن را به آن می بندند
بنیان : بنیاد،بیخ،پایه،اصل ، شالوده،پی دیوار
--------------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395
| 3:5 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
غرور حاکمان
عامل مشارکت گریزی مردم /2
----------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
---------------------------------------------
کدام خود؟ /2
--------------------------------------
امام خمینی (ره) می فرماید:
«خود خواهی منشأ همه مفاسد است.(1)»
و در جای دیگر می افزاید:
«همه این گرفتاری هایی که برای بشر هست، از انانیّت انسان است. ما هرچه داریم و هرچه برمابگذرد، از این حبّ نفس است، از این انانیت است. توجّه به خود وقتی باشد، همه جهات خودم باشم، همه چیز را برای خودم بخواهم، همه گرفتاری ها از این نقطه است. بالاترین ظلمت ها، ظلمت انانیّت است. چنانچه از این ظلمت خارج نشویم، از این چاه خارج نشویم، از این انانیّت بیرون نرویم، از این توجّه به خود و خود خواهی و این که دیگران را هیچ و خود را همه چیز می دانیم، خارج نشویم، الهی نخواهیم شد… همه گرفتاری های ما و همه گرفتاری های شما و همه گرفتاری های بشر سر همین جاست، نزاع سر خود خواهی است.(2)»
شکستن بت سخت است و شکستن بت واره های زنده بسیار سخت تر! امام راحل (ره) بر اهمیت این بت شکنی تأکید می کند:
«تمام فسادهایی که در عالم پیدا می شود، از خود خواهی پیدا می شود…. همه اش برمی گردد به حبّ نفس و این بت، از همه بت ها بزرگ تر است و شکستنش هم از همه مشکل تر است… اگر رهایش کنید، شما را به هلاکت می کشاند … درجه به درجه پیش می برد تا آنجا که دین انسان را از دست انسان می گیرد.(3)»
بت شکستن سهل باشد نیک سهل
سهل دیدن نفس را جهل است جهل
این شرک خفی و میل مخفی در صورت عدم درمان همچنان رشد می کند، تا انسان ناخودآگاه آن را در جایگاه معبود می نشاند. خداوند متعال، رسول خود را هشدار می دهد که:
«اَرَاَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ اِلهَهُ هَویهُ؟(4)»
ای رسول! آیا دیدی آن را که هوای نفسش را خدای خود قرار داد؟
ادامه دارد...
----------------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1395
| 5:3 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | درباره وب
نويسندگان
موضوعات وب
لينک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
لينک هاي مفيد
برچسبها وب
آخرین مطالب
پيوندهاي روزانه
آرشیو مطالب
لينک هاي مفيد
امکانات وب