وب نامه مطهر
مقالات و سروده ها و روزنوشت ها و معرفی آثار
آزادي انديشه در انديشه امام خميني (ره)/8
-----------------------------------------------
کرامت انسان و آزادی احزاب /2
-------------------------------------
امام در پاسخ به پرسشی در باره آزادی عقیده و آزادی بیان مارکسیست ها می فرمایند :
"در حکومت اسلامی همه افراد دارای آزادی در هر گونه عقیده ای هستند . ولیکن آزادی خرابکاری ندارند . در اسلام آزادی انتخاب شغل بر هر فردی بر حسب ضوابط قانونی محفوظ است ."
(صحیفه نور ، ج ۳ ، ص۱۰۰، صحیفه امام ،ج۴ ، ص ۴۳۵)
علی رغم این که ملت ایران با بذل جان و مال و فرزندان خود انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانیدند، امام برای احترام به اندیشه و افکار عده قلیلی از مخالفان و تامین آزادی کامل آنان فرمودند :
" من از ملت شریف انتظار دارم که به "جمهوری اسلامی " رای دهند که تنها این مسیر انقلاب اسلامی است و کسانی که مخالف هستند، آزاد و مختارند که اظهار مخالفت نمایند و علمای اعلام شهرستان ها و قرا و قصبات و خود ملت مکلفند که نگذارند کسی سلب آزادی از کسی بکند و مراقبت کنند آزادانه هر کس رای خود را بدهد ."
(صحیفه نور ، ج۵ ، ص۱۲۲-صحیفه امام، ج۶ ، ص۲۶۵ )
در باور امام حتی مخالفان دین هم حق اظهار اندیشه و بیان دارند :
" در جامعه ای که ما به فکر استقرار آن هستیم، مارکسیست ها در بیان مطلب خود آزاد خواهند بود . زیرا ما اطمینان داریم که اسلام در بر دارنده پاسخ به نیاز های مردم است . ایمان و اعتقاد ما قادر است که با ایده ئولوژی آن ها مقابله کند . در فلسفه اسلامی از همان ابتدا مسئله کسانی مطرح شده است که وجود خدا را انکار می کرده اند . ما هیچ گاه آزادی آن ها را سلب نکرده و بدان لطمه وارد نیاورده ایم . هر کس آزاد است اظهار عقیده کند ."
(صحیفه نور ، ج ۲ ، ص ۴۵ ، صحیفه امام ، ج۳ ، ص ۳۷۱)
امام، تمدن بدون آزادی را تمدن نمی داند و ملت غیر آزاد را متمدن نمی شناسد :
" اول مرتبه تمدن ، آزادی ملت است ، تمدن ، یک مملکتی که آزادی ندارد،تمدن ندارد . مملکت متمدن آن است که آزاد باشد . مردم آزاد باشند در اظهار عقیده و رایشان . "
(صحیفه نور ، ج۳، ص۲۰۰، صحیفه امام ، ج۵، ص۳۲)
یک مسلمان فکور و فرزانه ،خودکامگی و منطق زور را نه تحمیل می کند و نه تحمل . امام با تاکید برتحمیلی نبودن منطق اسلام می فرماید :
" ما هرگز نمی خواهیم ارزش های اسلامی را بر غرب تحمیل کنیم، نه بر غرب و نه بر شرق، بر هیچ کس و هیچ جا ، اسلام تحمیل نمی شود . اسلام با تحمیل مخالف است . اسلام مکتب تحمیل نیست . اسلام آزادی را به تمام ابعادش ترویج کرده است . هر کس خواست می پذیرد و هر کس نخواست نمی پذیرد ."
( صحیفه نور ،ج۲۲ - ص۱۶۰ ، صحیفه امام ، ج۱ ، ص۱۵۶ -۱۵۷ )
ادامه دارد..
---------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395
| 14:32 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(298)
--------------------------------------------------
« قَرار پَخمگان » و « فرار نُخبگان »!!
--------------------------------------------
من اسحاق نیوتون را دیدم و از او پرسیدم:
تو در « اثبات جاذبه زمین » و « ثبات جذابیّت این آروین »
آیا هیچ به « دافعه درخت » و این « واقعه سخت »هم اندیشیده بودی؟
پاسخ داد که : من تنها به « جاذبه زمین پَخت » می اندیشیدم،
نه « دافعه دیرین درخت»!!
گفتم :
درخت دافعه دارد که سیب می افتد
وگرنه هیچ سقوطی دلیل جاذبه نیست
آن گاه بود که دلیل مهاجرت میلیون ها « نُخبگان وطن » را
ناشی از غفلت « پَخمگان میهن » دیدم!
تا پَخمگان بر صدر می نشینند و قدر می بینند،
نُخبگان طعم درد می چشند و آه سرد برمی کشند!
در وطن « اسیر بُت واره » اند و در جهان « امیر آواره»!!
--------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
---------------------------------
قَرار : جاگرفتن،پابرجاشدن،آرامش،آسودگی،پایداری
اثبات : ثابت کردن،پابرجاکردن،قراردادن
ثَبات : برقراربودن،قرارگرفتن،استوارگشتن،دوام یافتن
آروین : آزمایش،تجربه،امتحان
پَخت : پهن،چیزی که در زیرپا کوبیده و پهن شده
نُخبه : برگزیده،برگزیده از هر چیز
پَخمه : کودن، کم عقل،کندفهم،کم هوش
--------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395
| 4:9 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
آزادی اندیشه در اندیشه امام خمینی (ره)/7
----------------------------------------------------
کرامت انسان و آزادی احزاب
--------------------------------------------------
آزادی تفکر و اندیشه مردم در عرصه سیاسی می تواند در قالب تشکل ها،احزاب و جمعیت ها تبلور یابد . امام در باره آزادی احزاب می فرماید :
" هر گونه اجتماعات و احزاب از طرف مردم در صورتی که مصالح مردم را به خطر نیندازد، آزادند و اسلام در تمام شئون حد و مرز آن را تعیین کرده است . احزاب،گروه ها و جمعیت های سیاسی و مذهبی آزادند، مادامی که اعمالشان بر ضد جمهوری اسلامی و اسلام و نقض حاکمیت ملت و نقض ملیت و کشور نباشد ."
(صحیفه نور، ج۱۰،ص۲۴۸)
"جناح های سیاسی در اظهار عقاید خود آزادند . "
"همه احزاب در ایران آزاد خواهند بود،مگر این که مخالف با مصالح ملت باشد. در آن صورت از فعالیت آن ها جلوگیری خواهد شود . لکن در اظهار عقیده آزاد است و اقلیت ها ی مذهبی نیز محترم هستند ."
(صحیفه نور ، ج۲۲ ، ص ۱۶۰)
بعضی آزادی را فقط برای طرفداران و تاییدکنندگان خود محترم می شمارند . یعنی معتقدند مردم آزادند که هر چه ما گفتیم،بگویند :چشم !سمعا و طاعتا !
امام برای تنبیه و تادیب این گونه سیاستمداران می فرمایند :
" این یک دیکتاتوری است که انسان بخواهد آن چیزی را که خودش فکر کرد درست است، دیگران از او بی جهت قبول بکنند . نمی داند که این رویه ،رویه دیکتاتوری است . خیال می کند که رویه،رویه انسانی و اسلامی است . دیکتاتور ها این صفت را دارند که می خواهند خودشان برسند به یک قدرت ، ولو این که یک ملت تباه بشود . "
(صحیفه نور ، ج۱۴، ص ۲۴۴)
ارزش کارهای مثبت انسان ها به آزادی و اختیار آنان در انجام یا عدم انجام آن کارهاست . بدیهی است اگر فرد یا افرادی با اجبار نماز هم اقامه کنند، ارزشی ندارد . برای رفع این اکراه و اجبار، امام رعایت آزادی را در همه عرصه های اجتماعی، فرهنگی ، عقیدتی و اقتصادی لازم و ضروری می دانند :
"سر لوحه اعلامیه حقوق بشر آزادی افراد است . هر فردی از افراد بشر آزاد است . باید آزاد باشد . همه باید در مقابل قانون علی السواء باشند . همه باید آزاد باشند، در محلشان، در سکنا آزاد باشند . در شغلشان آزاد باشند . در مشی شان باید آزاد باشند. این اعلامیه حقوق بشر است که سرلوحه اش این مطلب است . "
(صحیفه نور ،ج۲ ،ص۲۳-۲۴ ،صحیفه امام ، ج۳ ، ص۳۳۲ )
" عقل این است . حقوق بشر این است که سرنوشت هر آدمی به دست خودش باشد . هر ملتی سر نوشتش به دست خودش باشد . "
(صحیفه نور ج۴، ص۲۵۱ ،صحیفه امام، ج۵ ، ص۵۰۸)
امام برای انتقاد به اندازه ای ارج می نهد که گاه امتیاز نظام جمهوری اسلامی
را بر نظام شاهنشاهی در آزادی انتقاد می دانند :
" در رزیم سابق کسی قدرت حرف زدن نداشت. کسی قدرت انتقاد نداشت . یک کلمه انتقاد با نابودی او تمام می شد . یک قلم که یک نصف سطر در انتقاد می نوشت، نابودش می کردند . حالا راه انتقاد باز است . همه از دولت انتقاد می کنند . همه از هر چیزی که صحیح نیست، انتقاد می کنند ،ارشاد می کنند ."
(صحیفه نور ، ج۱۰،ص۱۶۱،صحیفه امام ج۱۱، ص۹)
ادامه دارد...
------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : جمعه 21 خرداد 1395
| 4:24 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(297)
-----------------------------------------------
« دل ، دلیل » می خواهد و « عقل ، عقیل »!
------------------------------------------------
من در کشتزار حاکمیت هیچ ایده ئولوژی،
هیچ روییدنی جز هرزه گیاهان « تملُّق و چاپلوسي »
و «رياكاري ودست بوسی » نديدم؛
زیرا وقنی یک اندیشه « خاص » با کمک جمعی از « خواص »
به« قدرت رسید» و بر« اریکه حاکمیت آرمید»،
از همه شهروندان « تبعیت تام » و « تابعیت تمام » می خواهد.
...و جالب این جاست هواخواهان آن ایده ئولوژی نیز
در « خَلوَت » بر باورهایی پای می فشرند ،
که بدخواهان آن در« جَلوَت » بر آن باورها تاکید می ورزند!
در اینجا اندیشورزی به « محاق » می رود
و رفتارها به سوی « نفاق » می گراید.
در این جامعه « گُلِ تَفَکُّر می پَژمُرَد »
و « بلبل تَدَبُّر می اَفسُرَد »!
بنابراین « ریشه هیچ نهالی » و « اندیشه هیچ کمالی »
در« بستر باور »،جز در پرتو منطق و استدلال« بارور» نمی شود.
برای پذیرش هر اندیشه، « دل ، دلیل » می خواهد
و « عقل ، عقیل »!
---------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
----------------------------------------------------------
ایده ئولوژی : مسلک سیاسی یا اجتماعی،علم افکار و معانی
اریکه : تخت،سریر،تخت پادشاهی ، اورنگ
تبعیت : پیروی
تابعیت : تابع بودن،پیروی کردن
خَلوَت : تنهایی،جای تنهایی، جای خالی از غیر
جَلوَت : آشکارکردن،ظاهرساختن،نمایش دادن
محاق : سه شب آخر ماه قمری که ماه دیده نمی شود
نفاق : دورویی،مکر وریا
تدبُّر : اندیشیدن،چاره اندیشی،در عاقبت کاری اندیشیدن
عقیل : معقول، انسان خردمند و گرامی
-----------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : جمعه 21 خرداد 1395
| 2:53 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | آزادي انديشه در انديشه امام خميني (ره)/6
---------------------------------------------------------
حقوق مردم /2
------------------------------------------------------
امام با تاکید بر وظیفه نظارتی همه آحاد مردم تاکید می کنند :
"آقایان توجه کنند و همه و همه ملت موظفند نظارت کنند بر این امور . نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم ، کج گذاشتم ،ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی . خودت را حفظ کن . مسئله ،مسئله مهم است . همه ملت موظفند به این که نظارت داشته باشند در همه کارهایی که الان مربوط به اسلام است . "
( صحیفه نور - ج۷ - ص۳۲-۳۴ )
امام برای رای و اندیشه مردم تا بدان پایه ارزش قائل بود که حکومت را فقط متعلق به مردم و جریان امور را نشئت گرفته از افکار و آرای ملت می دانست :
" این جا آرای ملت حکومت می کند و این جا ملت است که حکومت را در دست دارد و تخلف از حکم ملت برای هیچ یک از ما جایز نیست و امکان ندارد ."
( صحیفه نور - ج۱۴ ص ۱۰۹ )
" آن مسیری که ملت دارد روی آن مسیر راه بروید، ولو عقیده تان این است که این مسیری که ملت رفته خلاف صلاحش است . خوب ،باشد . ملت می خواهد این طور بکند . به من و شما چه کار دارد ؟ ملت رای داده و رایی که داده متبع است ." (صحیفه نور - ج۸ - ص ۲۴۷ )
" غیر از قانون الهی کسی حکومت ندارد . برای هیچ کس ، نه فقیه و نه غیر فقیه حکومت نیست . همه هم فقیه و هم غیر فقیه تحت قانون عمل می کنند و مجری قانون هستند.
" (کیهان - ۱۷/۱/۷۶)
ایشان خود کامگی و استبداد را به هر شکل و شعار محکوم می کنند :
" اسلام، دیکتاتور را محکوم می کند . اگر یک فقیه بخواهد دیکتاتوری کند ، اسلام او را از ولایت ساقط می کند.
" (کیهان - ۱۷/۱/۷۶ )
برخی تنگ نظران خودخواه با این بهانه که مردم قادر به تشخیص حق و باطل ، درست و نادرست ،و خیر و صلاح خود نیستند، بنابراين ما از روی خیرخواهی باید آنچه را که به نفع مردم می دانیم ، اگر چه خود نخواهند ، به آنان تحمیل کنیم . امام به شدت این تفکر متحجرانه را مردود می شمارند :
" ما تابع آرای ملت هستیم . خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است . پیغمبر اسلام (ص) به ما حق نداده است که به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم . بله . ممکن است گاهی وقت ها یک تقاضایی از آن ها بکنیم ؛ تقاضایی متواضعانه ؛ تقاضایی که خادم یک ملت از ملت می کند . لکن اساس این است که مسئله دست من و امثال من نیست و دست ملت است . اکثریت هر چه گفتند، آرایشان معتبر است ، ولو به ضرر خودشان باشد . شما ولی آن ها نیستید که بگویید این به ضرر شماست ."
(رسالت - ۲۹/۵/۷۶ )
آزادی تفکر و اندیشه در بینش اسلامی تا بدان پایه ارزشمند است که امام پذیرش یا عدم پذیرش اسلام را هم در حوزه تصمیم اندیشه می داند :
" اسلام با تحمیل مخالف است . اسلام مکتب تحمیل نیست . اسلام، آزادی را با تمام ابعادش ترویج کرده است . ما فقط اسلام را ارائه می کنیم . هر کس خواست می پذیرد و هر کس نخواست نمی پذیرد ."
(صحیفه نور - ج۲۲ - ص ۲۶۳)
نقد رفتار و گفتار و انتقاد سازنده از مسئولان علاوه بر بهبود کارها و برنامه ها موجب شکوفایی قوه تفکر و اندیشه مردم می شود . برخی چنان شیفته نظریات و اقوال و عقاید خود هستند که می پندارند این فقط آنان هستند که باید دیگران را نصیحت کنند و به دیگران تکلیف نمایند . اما خود ذره ای نقد و انتقاد از خود را برنمی تابند . امام به این خودشیفتگان هشدار می دهند که :
" نباید ماها گمان کنیم که هر چه می گوییم ،کسی را حق اشکال نیست . اشکال بلکه تخطئه یک هدیه الهی است برای رشد انسان ها . "
(صحیفه نور - ج۲۰-ص۱۷۰)
امام برای رشد افکار عمومی و تبیین حقوق اسلامی و انسانی مردم ،آن را تا بدان پایه ارج می نهند که استیضاح نخستین شخص امت را از حقوق آنان می داند:
"هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیما در برابر سایرین زمامدار مسلمین را استیضاح کند و او باید جواب قانع کننده ای دهد و در غیر این صورت اگر بر خلاف وظایف اسلامی خود عمل کرده باشد ، خود به خود از مقام زمامداری معزول است ."
(صحیفه نور - ج۴- ص۱۹۰ )
ادامه دارد.......
--------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : پنج شنبه 20 خرداد 1395
| 7:44 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(296)
--------------------------------------------------------------
« علم و آگاهی » یا « جهل و تباهی »
---------------------------------------------------
من در « عرصه انسانیت » و « حوزه بشریت »
« فضیلتی برتر » از « علم و آگاهی »
و « رذیلتی بدتر » از « جهل و تباهی » ندیدم.
آگاهی « راز نجات» و « لازمه حيات » است .
در « دیار گمراهی » و « تاریکزار تباهی »،
نه جوانه اي« مي رويد» و نه رونده اي « ره مي پويد ».
جامعه زنده چونان « موجي پایا » و « فوجی پویا »ست
كه حيات و حركتش در پرتو نور « علم و آگاهی »
و مرگ و مماتش در تاریکی « جهل و تباهی » است .
علم و آگاهی، پنجره دل را به سوی« آبشار نور»
و باغ و بوستان « شعور» می گشاید.
زلال « رود » چون به گِل و لای « آلود »،
از آن پس دیگر نه « پای پویش » دارد و نه « شور شورش »!
« زُلال آگاهی » نیز چون به « ضَلال دُژآگاهی » آلوده شد،
« از کمال بازمی ماند» و « رو به زوال می راند»!
------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
------------------------------
رذیلت : فرومایگی،پستی،ضد فضیلت
فوج : جماعت،گروه،دسته
پرتو : فروغ،روشنی
ضَلال :گمراه شدن،گم شدن،گمراهی
دُژآگاهی : بداندیشی،بدخویی،خشم،ستمگری،بی رحمی
-----------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : پنج شنبه 20 خرداد 1395
| 2:26 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(295)
« اعتماد مردم » ، « عماد تفاهم »
-----------------------------------------------
من بسياري از « سیلاب هاي ویرانگر » و « خیزاب های پرخطر » را ديدم ؛
اما من « سَيلي وحشتناك تر» و « وَیلی ویرانگرتر » را احساس كردم
كه بر بنيان هستي جامعه « برمي آشوبید» و آن را « درهم مي كوبيد» ؛
اما کمتر کسی آن را « احساس » مي کرد و از آن « هراس » داشت!
زیرا این « سیل پرابهام »، « رام و آرام »
چون « دندان موریانه »، « بنیان کاشانه » جامعه را می خورد!
این « سیل خروشان دُژآباد » ،« فروریزی بنیان اعتماد » بود!
اعتماد برای بنای جامعه انسانی « رُکنی رکین » و « پایه ای پولادین » است!
برای حکومت، « اعتماد مردم » ، « عماد تفاهم » است؛
اگر « اعتمادها » با تردید « بیامیزد »،همه « عمادها » « فرو می ریزد »!
------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
وَیل: فرارسیدن شرّ و بدی،هلاک،مصیبت، سختی،کلمه نفرین : وای بر تو!
دُژآباد : خشمگین
رُکن : پایه ، ستون
رکین : محکم ، استوار،پابرجا،ثابت و برقرار
عماد : تکیه گاه،ستون
----------------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : چهار شنبه 19 خرداد 1395
| 2:57 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | آزادي انديشه در انديشه امام خميني (ره)/4
حقوق اقلیت ها در منظر امام خمینی
امام برای همه اقلیت ها و فرقه های دینی هم حق آزادی اندیشه و بیان قائل بودند :
" در چار چوب این نهضت انقلاب اسلامی همه مردم آزاد هستند . کسانی که حرف دارند حرف هایشان را می زنند ؛ حتی هر فرقه ای هم که باشند ."
(صحیفه نور – ج12 – ص 203 )
" رزیم شاه با اقلیت های مذهبی رفتاری بهتر از رفتار با مسلمانان ندارد . ما مطمئنا نسبت به عقاید دیگران بیشترین احترام را قائل هستیم . پس از سرنگونی دیکتاتوری و استقرار یک رژیم آزاد، شرایط حیات برای اکثریت مسلمانان و اقلیت های مذهبی بسیار خوب خواهد بود ."
( صحیفه نور ، ج2 ، ص 160 ،صحیفه امام ، ج4 ، ص 3)
" در این جمهوری یک مجلس ملی مرکب از منتخبین واقعی مردم امور مملکت را اداره خواهند کرد . حقوق مردم خصوصا اقلیت های مذهبی محترم بوده و رعایت خواهد شد . "
(صحیفه نور – ج2 – ص 250 –صحیفه امام – ج 4 – ص244 )
" اسلام همیشه حافظ حقوق مشروع اقلیت های مذهبی بوده و هست . . آنان در جمهوری اسلامی آزادند و آزادانه به مسائل خود می پردازند و در پناه حکومت اسلامی چون بقیه افراد در اظهار عقیده آزادند . "
(صحیفه نور – ج 5 – ص 130- صحیفه امام – ج5 – ص188)
امام در پاسخ سوال خبرنگار روزنامه هلندی دی ولت گرانت مبنی بر این که :
در جمهوری اسلامی حقوق اقلیت های مذهبی ،نزادی و سیاسی چه خواهد بود؟ آیاحزب کمونیست آزاد خواهد بود؟ فرمودند :
" اسلام بیش از هر دینی بیش از هر مسلکی به اقلیت های مذهبی آزادی داده است . آنان نیز باید از حقوق طبیعی خودشان که خداوند برای همه انسان ها قرار داده است، بهره مند شوند . ما به بهترین وجه از آنان نگه داری می کنیم . در جمهوری اسلامی کمونیست ها نیز در بیا ن عقاید خود آزادند ."
(صحیفه نور – ج3 – ص48- صحیفه امام – ج4 – ص 4-363)
ادامه دارد...
---------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : سه شنبه 18 خرداد 1395
| 6:9 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(294)
--------------------------------------------------
خودبسندگی عقل و خرد
---------------------------------------------
من در بازار عقل فروشان همه را فروشنده دیدم.
هیچ کس در میزان و اندازه عقل و خرد خود،
نه « هراس از جمود » دارد و نه « احساس کمبود ».
همه عقل خود را « پُربار » و خرد خود را « سرشار » می دانند.
هر کس عقل خود را بر « بلندای کمال » و « دارای جمال » می بیند.
حتی کسانی که « عقل را در عِقال بسته » و « دل را بر دَلال خَسته » اند،
خود را « سرچشمه کمال » و « پُرکرشمه جمال » می دانند!
هر انسان « عقلانیت خود را بسنده » و « معرفت خود را برازنده » می داند!
در حالی که هر « پدیده هستی » و « هر آفریده اَلَستی »
از جمله عقل همه انسان ها نسبی است
و هر کس همواره باید به سوی « هادی کمال »
و « وادی استکمال » گام بردارد.
-----------------------------------------
#شفیعی_مطهر
------------------------------------
جمود : بسته شدن،یخ بستن،خشکی و افسردگی
عقال: زانوبند شتر،ریسمانی که با آن زانوی شتر را می بندند
دَلال ( بدون تشدید لام): نازکردن،ناز،کرشمه،وقار،خرام
خَستن : آزردن،زخمی کردن
کرشمه: ناز و غمزه،اشاره با چشم و ابرو
هادی : هدایت کننده، راهنما
وادی : سرزمین،دره
استکمال : طلب کمال، به کمال رسانیدن
------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : سه شنبه 18 خرداد 1395
| 2:47 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | رمضان ؛ فصل سبز دعا
-------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
----------------------------------------
بهار از راه می رسد . نه تنها بهار خاک که بهار افلاک.
نسیم بهار رمضان نه تنها حیات بخش گل هاست که روان آفرین دل هاست .
رمصان بهار دل است و سرچشمه فضایل .
نسیم آن خوشگوار است و شمیم آن مشکبار .
در کوله بار هر لحظه صد انبان عطر عشق نهفته و صد غنچه معطر شوق شکفته است .
نسیم بهار آفرین رمضان بسیار نرم خیز است و مشکبیز . زیرا از چمن زار بهشت برخاسته است .
رمضان فصل سبز دعاست . در رمضان از حنجره هر پنجره آوای تلاوت قرآن می تراود و عطر آن در کوچه ها جاری است .
گل تکبیر بر شاخساران گلدسته ها می شکفد و رایحه معطر آن در سطح شهر می پیچد .
از ساقه های تُرد دُعا جوانه های سبز راز و شکوفه های سرخ نیاز در حال رویش است .
رمضان فصل دل های طوفانی است و دیدگان بارانی .فصل پنجره های نورانی است و حنجره های آسمانی .
رمضان موسم شکوفایی نیلوفرهای نیایش است و کوکب های همایش .
در رمضان معراج حراج است و دل ها ،سرای سراج است.
چه مهربان اند شب های رمضان و چه رخشان اند کوکب های آن .
مهتاب بر هودج سیمین خود می نشیند و از شاخسار دیدگان گل بوسه می چیند .
رمضان فصل چکیدن دل هاست از دیده ها و موسم تراویدن تسبیح است از گلوی پدیده ها .
در رمضان با تپش آیینه ، آبگینه دل ها می شکند و حرارت سینه ها برودت کینه ها را آب می کند .
در رمضان غنچه های مشکبار بر لب های روزه دار رشک می برند و بر این حسرت اشک می بارند .
مروارید شبنم در هر صبحدم شاهد این غم و گواه این ماتم است .
در این ماه میهمانان خدا بر سر سفره " رضا " از چشمه نور، شراب طهور می نوشند . مست از می " الست " بر سر پیمانه صفا پیمان وفا می بندند . با ملایک دوشادوش گام بر می دارند و نوشانوش جام می زنند .
دلدادگان در معبد زمردینِ " مرابطه " نفس را تهذیب و ضمیر را تادیب می کنند . معبدی که بر چهار ستون لعلِ « مشارطه » ، یاقوتِ « مراقبه » ، عقیق « محاسبه» و برلیان « معاتبه» استوار و افراشته است .
بال های دعا دل را از قفس کینه و قفسه سینه رهایی می بخشد و او را سبک تر از رویا و لطیف تر از نسیم صبا تا خلوتگاه خورشید به پرواز در می آورند .
سرود سپید سحر ترانه سبز رهایی است برای زنجیریان خاک .
هر سفره افطار سکوی مطار است برای پرواز به افلاک .
چه دلپذیر است سر بر دامان رمضان نهادن و شکوه خدایی را نگریستن و اندوه جدایی را گریستن .
فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بهار تلاوت قرآن، فصل عروج به قلل رفیع عرفانی و ماه معراج به مدارج آسمانی را به پَرسوختگان شمع رسالت و دلدادگان مکتب امامت تبریک و تهنیت می گویم .
پیراستن دل از خارهای رذایل و آراستن آن به گُل های فضایل مبارک باد !
التماس دعا !
-----------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید :
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي
تاريخ : دو شنبه 17 خرداد 1395
| 8:48 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | درباره وب
نويسندگان
موضوعات وب
لينک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
لينک هاي مفيد
برچسبها وب
آخرین مطالب
پيوندهاي روزانه
آرشیو مطالب
لينک هاي مفيد
امکانات وب