آزادي انديشه در انديشه امام خميني (ره)/8 ----------------------------------------------- کرامت انسان و آزادی احزاب /2 ------------------------------------- امام در پاسخ به پرسشی در باره آزادی عقیده و آزادی بیان مارکسیست ها می فرمایند : "در حکومت اسلامی همه افراد دارای آزادی در هر گونه عقیده ای هستند . ولیکن آزادی خرابکاری ندارند . در اسلام آزادی انتخاب شغل بر هر فردی بر حسب ضوابط قانونی محفوظ است ." (صحیفه نور ، ج ۳ ، ص۱۰۰، صحیفه امام ،ج۴ ، ص ۴۳۵) علی رغم این که ملت ایران با بذل جان و مال و فرزندان خود انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانیدند، امام برای احترام به اندیشه و افکار عده قلیلی از مخالفان و تامین آزادی کامل آنان فرمودند : " من از ملت شریف انتظار دارم که به "جمهوری اسلامی " رای دهند که تنها این مسیر انقلاب اسلامی است و کسانی که مخالف هستند، آزاد و مختارند که اظهار مخالفت نمایند و علمای اعلام شهرستان ها و قرا و قصبات و خود ملت مکلفند که نگذارند کسی سلب آزادی از کسی بکند و مراقبت کنند آزادانه هر کس رای خود را بدهد ." (صحیفه نور ، ج۵ ، ص۱۲۲-صحیفه امام، ج۶ ، ص۲۶۵ ) در باور امام حتی مخالفان دین هم حق اظهار اندیشه و بیان دارند : " در جامعه ای که ما به فکر استقرار آن هستیم، مارکسیست ها در بیان مطلب خود آزاد خواهند بود . زیرا ما اطمینان داریم که اسلام در بر دارنده پاسخ به نیاز های مردم است . ایمان و اعتقاد ما قادر است که با ایده ئولوژی آن ها مقابله کند . در فلسفه اسلامی از همان ابتدا مسئله کسانی مطرح شده است که وجود خدا را انکار می کرده اند . ما هیچ گاه آزادی آن ها را سلب نکرده و بدان لطمه وارد نیاورده ایم . هر کس آزاد است اظهار عقیده کند ." (صحیفه نور ، ج ۲ ، ص ۴۵ ، صحیفه امام ، ج۳ ، ص ۳۷۱) امام، تمدن بدون آزادی را تمدن نمی داند و ملت غیر آزاد را متمدن نمی شناسد : " اول مرتبه تمدن ، آزادی ملت است ، تمدن ، یک مملکتی که آزادی ندارد،تمدن ندارد . مملکت متمدن آن است که آزاد باشد . مردم آزاد باشند در اظهار عقیده و رایشان . " (صحیفه نور ، ج۳، ص۲۰۰، صحیفه امام ، ج۵، ص۳۲) یک مسلمان فکور و فرزانه ،خودکامگی و منطق زور را نه تحمیل می کند و نه تحمل . امام با تاکید برتحمیلی نبودن منطق اسلام می فرماید : " ما هرگز نمی خواهیم ارزش های اسلامی را بر غرب تحمیل کنیم، نه بر غرب و نه بر شرق، بر هیچ کس و هیچ جا ، اسلام تحمیل نمی شود . اسلام با تحمیل مخالف است . اسلام مکتب تحمیل نیست . اسلام آزادی را به تمام ابعادش ترویج کرده است . هر کس خواست می پذیرد و هر کس نخواست نمی پذیرد ." ( صحیفه نور ،ج۲۲ - ص۱۶۰ ، صحیفه امام ، ج۱ ، ص۱۵۶ -۱۵۷ ) ادامه دارد.. --------------------------------- برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar

تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395 | 14:32 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(298) -------------------------------------------------- « قَرار پَخمگان » و « فرار نُخبگان »!! -------------------------------------------- من اسحاق نیوتون را دیدم و از او پرسیدم: تو در « اثبات جاذبه زمین » و « ثبات جذابیّت این آروین » آیا هیچ به « دافعه درخت » و این « واقعه سخت »هم اندیشیده بودی؟ پاسخ داد که : من تنها به « جاذبه زمین پَخت » می اندیشیدم، نه « دافعه دیرین درخت»!! گفتم : درخت دافعه دارد که سیب می افتد وگرنه هیچ سقوطی دلیل جاذبه نیست آن گاه بود که دلیل مهاجرت میلیون ها « نُخبگان وطن » را ناشی از غفلت « پَخمگان میهن » دیدم! تا پَخمگان بر صدر می نشینند و قدر می بینند، نُخبگان طعم درد می چشند و آه سرد برمی کشند! در وطن « اسیر بُت واره » اند و در جهان « امیر آواره»!! -------------------------------------------- #شفیعی_مطهر --------------------------------- قَرار : جاگرفتن،پابرجاشدن،آرامش،آسودگی،پایداری اثبات : ثابت کردن،پابرجاکردن،قراردادن ثَبات : برقراربودن،قرارگرفتن،استوارگشتن،دوام یافتن آروین : آزمایش،تجربه،امتحان پَخت : پهن،چیزی که در زیرپا کوبیده و پهن شده نُخبه : برگزیده،برگزیده از هر چیز پَخمه : کودن، کم عقل،کندفهم،کم هوش -------------------------------------- برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : شنبه 22 خرداد 1395 | 4:9 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
آزادی اندیشه در اندیشه امام خمینی (ره)/7 ---------------------------------------------------- کرامت انسان و آزادی احزاب -------------------------------------------------- آزادی تفکر و اندیشه مردم در عرصه سیاسی می تواند در قالب تشکل ها،احزاب و جمعیت ها تبلور یابد . امام در باره آزادی احزاب می فرماید : " هر گونه اجتماعات و احزاب از طرف مردم در صورتی که مصالح مردم را به خطر نیندازد، آزادند و اسلام در تمام شئون حد و مرز آن را تعیین کرده است . احزاب،گروه ها و جمعیت های سیاسی و مذهبی آزادند، مادامی که اعمالشان بر ضد جمهوری اسلامی و اسلام و نقض حاکمیت ملت و نقض ملیت و کشور نباشد ." (صحیفه نور، ج۱۰،ص۲۴۸) "جناح های سیاسی در اظهار عقاید خود آزادند . " "همه احزاب در ایران آزاد خواهند بود،مگر این که مخالف با مصالح ملت باشد. در آن صورت از فعالیت آن ها جلوگیری خواهد شود . لکن در اظهار عقیده آزاد است و اقلیت ها ی مذهبی نیز محترم هستند ." (صحیفه نور ، ج۲۲ ، ص ۱۶۰) بعضی آزادی را فقط برای طرفداران و تاییدکنندگان خود محترم می شمارند . یعنی معتقدند مردم آزادند که هر چه ما گفتیم،بگویند :چشم !سمعا و طاعتا ! امام برای تنبیه و تادیب این گونه سیاستمداران می فرمایند : " این یک دیکتاتوری است که انسان بخواهد آن چیزی را که خودش فکر کرد درست است، دیگران از او بی جهت قبول بکنند . نمی داند که این رویه ،رویه دیکتاتوری است . خیال می کند که رویه،رویه انسانی و اسلامی است . دیکتاتور ها این صفت را دارند که می خواهند خودشان برسند به یک قدرت ، ولو این که یک ملت تباه بشود . " (صحیفه نور ، ج۱۴، ص ۲۴۴) ارزش کارهای مثبت انسان ها به آزادی و اختیار آنان در انجام یا عدم انجام آن کارهاست . بدیهی است اگر فرد یا افرادی با اجبار نماز هم اقامه کنند، ارزشی ندارد . برای رفع این اکراه و اجبار، امام رعایت آزادی را در همه عرصه های اجتماعی، فرهنگی ، عقیدتی و اقتصادی لازم و ضروری می دانند : "سر لوحه اعلامیه حقوق بشر آزادی افراد است . هر فردی از افراد بشر آزاد است . باید آزاد باشد . همه باید در مقابل قانون علی السواء باشند . همه باید آزاد باشند، در محلشان، در سکنا آزاد باشند . در شغلشان آزاد باشند . در مشی شان باید آزاد باشند. این اعلامیه حقوق بشر است که سرلوحه اش این مطلب است . " (صحیفه نور ،ج۲ ،ص۲۳-۲۴ ،صحیفه امام ، ج۳ ، ص۳۳۲ ) " عقل این است . حقوق بشر این است که سرنوشت هر آدمی به دست خودش باشد . هر ملتی سر نوشتش به دست خودش باشد . " (صحیفه نور ج۴، ص۲۵۱ ،صحیفه امام، ج۵ ، ص۵۰۸) امام برای انتقاد به اندازه ای ارج می نهد که گاه امتیاز نظام جمهوری اسلامی را بر نظام شاهنشاهی در آزادی انتقاد می دانند : " در رزیم سابق کسی قدرت حرف زدن نداشت. کسی قدرت انتقاد نداشت . یک کلمه انتقاد با نابودی او تمام می شد . یک قلم که یک نصف سطر در انتقاد می نوشت، نابودش می کردند . حالا راه انتقاد باز است . همه از دولت انتقاد می کنند . همه از هر چیزی که صحیح نیست، انتقاد می کنند ،ارشاد می کنند ." (صحیفه نور ، ج۱۰،ص۱۶۱،صحیفه امام ج۱۱، ص۹) ادامه دارد... ------------------------------------ برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : جمعه 21 خرداد 1395 | 4:24 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(297) ----------------------------------------------- « دل ، دلیل » می خواهد و « عقل ، عقیل »! ------------------------------------------------ من در کشتزار حاکمیت هیچ ایده ئولوژی، هیچ روییدنی جز هرزه گیاهان « تملُّق و چاپلوسي » و «رياكاري ودست بوسی » نديدم؛ زیرا وقنی یک اندیشه « خاص » با کمک جمعی از « خواص » به« قدرت رسید» و بر« اریکه حاکمیت آرمید»، از همه شهروندان « تبعیت تام » و « تابعیت تمام » می خواهد. ...و جالب این جاست هواخواهان آن ایده ئولوژی نیز در « خَلوَت » بر باورهایی پای می فشرند ، که بدخواهان آن در« جَلوَت » بر آن باورها تاکید می ورزند! در اینجا اندیشورزی به « محاق » می رود و رفتارها به سوی « نفاق » می گراید. در این جامعه « گُلِ تَفَکُّر می پَژمُرَد » و « بلبل تَدَبُّر می اَفسُرَد »! بنابراین « ریشه هیچ نهالی » و « اندیشه هیچ کمالی » در« بستر باور »،جز در پرتو منطق و استدلال« بارور» نمی شود. برای پذیرش هر اندیشه، « دل ، دلیل » می خواهد و « عقل ، عقیل »! --------------------------------------------- #شفیعی_مطهر ---------------------------------------------------------- ایده ئولوژی : مسلک سیاسی یا اجتماعی،علم افکار و معانی اریکه : تخت،سریر،تخت پادشاهی ، اورنگ تبعیت : پیروی تابعیت : تابع بودن،پیروی کردن خَلوَت : تنهایی،جای تنهایی، جای خالی از غیر جَلوَت : آشکارکردن،ظاهرساختن،نمایش دادن محاق : سه شب آخر ماه قمری که ماه دیده نمی شود نفاق : دورویی،مکر وریا تدبُّر : اندیشیدن،چاره اندیشی،در عاقبت کاری اندیشیدن عقیل : معقول، انسان خردمند و گرامی ----------------------------------------- برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : جمعه 21 خرداد 1395 | 2:53 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
آزادي انديشه در انديشه امام خميني (ره)/6 --------------------------------------------------------- حقوق مردم /2 ------------------------------------------------------ امام با تاکید بر وظیفه نظارتی همه آحاد مردم تاکید می کنند : "آقایان توجه کنند و همه و همه ملت موظفند نظارت کنند بر این امور . نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم ، کج گذاشتم ،ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی . خودت را حفظ کن . مسئله ،مسئله مهم است . همه ملت موظفند به این که نظارت داشته باشند در همه کارهایی که الان مربوط به اسلام است . " ( صحیفه نور - ج۷ - ص۳۲-۳۴ ) امام برای رای و اندیشه مردم تا بدان پایه ارزش قائل بود که حکومت را فقط متعلق به مردم و جریان امور را نشئت گرفته از افکار و آرای ملت می دانست : " این جا آرای ملت حکومت می کند و این جا ملت است که حکومت را در دست دارد و تخلف از حکم ملت برای هیچ یک از ما جایز نیست و امکان ندارد ." ( صحیفه نور - ج۱۴ ص ۱۰۹ ) " آن مسیری که ملت دارد روی آن مسیر راه بروید، ولو عقیده تان این است که این مسیری که ملت رفته خلاف صلاحش است . خوب ،باشد . ملت می خواهد این طور بکند . به من و شما چه کار دارد ؟ ملت رای داده و رایی که داده متبع است ." (صحیفه نور - ج۸ - ص ۲۴۷ ) " غیر از قانون الهی کسی حکومت ندارد . برای هیچ کس ، نه فقیه و نه غیر فقیه حکومت نیست . همه هم فقیه و هم غیر فقیه تحت قانون عمل می کنند و مجری قانون هستند. " (کیهان - ۱۷/۱/۷۶) ایشان خود کامگی و استبداد را به هر شکل و شعار محکوم می کنند : " اسلام، دیکتاتور را محکوم می کند . اگر یک فقیه بخواهد دیکتاتوری کند ، اسلام او را از ولایت ساقط می کند. " (کیهان - ۱۷/۱/۷۶ ) برخی تنگ نظران خودخواه با این بهانه که مردم قادر به تشخیص حق و باطل ، درست و نادرست ،و خیر و صلاح خود نیستند، بنابراين ما از روی خیرخواهی باید آنچه را که به نفع مردم می دانیم ، اگر چه خود نخواهند ، به آنان تحمیل کنیم . امام به شدت این تفکر متحجرانه را مردود می شمارند : " ما تابع آرای ملت هستیم . خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است . پیغمبر اسلام (ص) به ما حق نداده است که به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم . بله . ممکن است گاهی وقت ها یک تقاضایی از آن ها بکنیم ؛ تقاضایی متواضعانه ؛ تقاضایی که خادم یک ملت از ملت می کند . لکن اساس این است که مسئله دست من و امثال من نیست و دست ملت است . اکثریت هر چه گفتند، آرایشان معتبر است ، ولو به ضرر خودشان باشد . شما ولی آن ها نیستید که بگویید این به ضرر شماست ." (رسالت - ۲۹/۵/۷۶ ) آزادی تفکر و اندیشه در بینش اسلامی تا بدان پایه ارزشمند است که امام پذیرش یا عدم پذیرش اسلام را هم در حوزه تصمیم اندیشه می داند : " اسلام با تحمیل مخالف است . اسلام مکتب تحمیل نیست . اسلام، آزادی را با تمام ابعادش ترویج کرده است . ما فقط اسلام را ارائه می کنیم . هر کس خواست می پذیرد و هر کس نخواست نمی پذیرد ." (صحیفه نور - ج۲۲ - ص ۲۶۳) نقد رفتار و گفتار و انتقاد سازنده از مسئولان علاوه بر بهبود کارها و برنامه ها موجب شکوفایی قوه تفکر و اندیشه مردم می شود . برخی چنان شیفته نظریات و اقوال و عقاید خود هستند که می پندارند این فقط آنان هستند که باید دیگران را نصیحت کنند و به دیگران تکلیف نمایند . اما خود ذره ای نقد و انتقاد از خود را برنمی تابند . امام به این خودشیفتگان هشدار می دهند که : " نباید ماها گمان کنیم که هر چه می گوییم ،کسی را حق اشکال نیست . اشکال بلکه تخطئه یک هدیه الهی است برای رشد انسان ها . " (صحیفه نور - ج۲۰-ص۱۷۰) امام برای رشد افکار عمومی و تبیین حقوق اسلامی و انسانی مردم ،آن را تا بدان پایه ارج می نهند که استیضاح نخستین شخص امت را از حقوق آنان می داند: "هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیما در برابر سایرین زمامدار مسلمین را استیضاح کند و او باید جواب قانع کننده ای دهد و در غیر این صورت اگر بر خلاف وظایف اسلامی خود عمل کرده باشد ، خود به خود از مقام زمامداری معزول است ." (صحیفه نور - ج۴- ص۱۹۰ ) ادامه دارد....... -------------------------------------- برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : پنج شنبه 20 خرداد 1395 | 7:44 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(296) -------------------------------------------------------------- « علم و آگاهی » یا « جهل و تباهی » --------------------------------------------------- من در « عرصه انسانیت » و « حوزه بشریت » « فضیلتی برتر » از « علم و آگاهی » و « رذیلتی بدتر » از « جهل و تباهی » ندیدم. آگاهی « راز نجات» و « لازمه حيات » است . در « دیار گمراهی » و « تاریکزار تباهی »، نه جوانه اي« مي رويد» و نه رونده اي « ره مي پويد ». جامعه زنده چونان « موجي پایا » و « فوجی پویا »ست كه حيات و حركتش در پرتو نور « علم و آگاهی » و مرگ و مماتش در تاریکی « جهل و تباهی » است . علم و آگاهی، پنجره دل را به سوی« آبشار نور» و باغ و بوستان « شعور» می گشاید. زلال « رود » چون به گِل و لای « آلود »، از آن پس دیگر نه « پای پویش » دارد و نه « شور شورش »! « زُلال آگاهی » نیز چون به « ضَلال دُژآگاهی » آلوده شد، « از کمال بازمی ماند» و « رو به زوال می راند»! ------------------------------------------------ #شفیعی_مطهر ------------------------------ رذیلت : فرومایگی،پستی،ضد فضیلت فوج : جماعت،گروه،دسته پرتو : فروغ،روشنی ضَلال :گمراه شدن،گم شدن،گمراهی دُژآگاهی : بداندیشی،بدخویی،خشم،ستمگری،بی رحمی ----------------------------------------- برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : پنج شنبه 20 خرداد 1395 | 2:26 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(295) « اعتماد مردم » ، « عماد تفاهم » ----------------------------------------------- من بسياري از « سیلاب هاي ویرانگر » و « خیزاب های پرخطر » را ديدم ؛ اما من « سَيلي وحشتناك تر» و « وَیلی ویرانگرتر » را احساس كردم كه بر بنيان هستي جامعه « برمي آشوبید» و آن را « درهم مي كوبيد» ؛ اما کمتر کسی آن را « احساس » مي کرد و از آن « هراس » داشت! زیرا این « سیل پرابهام »، « رام و آرام » چون « دندان موریانه »، « بنیان کاشانه » جامعه را می خورد! این « سیل خروشان دُژآباد » ،« فروریزی بنیان اعتماد » بود! اعتماد برای بنای جامعه انسانی « رُکنی رکین » و « پایه ای پولادین » است! برای حکومت، « اعتماد مردم » ، « عماد تفاهم » است؛ اگر « اعتمادها » با تردید « بیامیزد »،همه « عمادها » « فرو می ریزد »! ------------------------------------------------ #شفیعی_مطهر ----------------------------------- وَیل: فرارسیدن شرّ و بدی،هلاک،مصیبت، سختی،کلمه نفرین : وای بر تو! دُژآباد : خشمگین رُکن : پایه ، ستون رکین : محکم ، استوار،پابرجا،ثابت و برقرار عماد : تکیه گاه،ستون ---------------------------------------------------- برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : چهار شنبه 19 خرداد 1395 | 2:57 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
آزادي انديشه در انديشه امام خميني (ره)/4 حقوق اقلیت ها در منظر امام خمینی امام برای همه اقلیت ها و فرقه های دینی هم حق آزادی اندیشه و بیان قائل بودند : " در چار چوب این نهضت انقلاب اسلامی همه مردم آزاد هستند . کسانی که حرف دارند حرف هایشان را می زنند ؛ حتی هر فرقه ای هم که باشند ." (صحیفه نور – ج12 – ص 203 ) " رزیم شاه با اقلیت های مذهبی رفتاری بهتر از رفتار با مسلمانان ندارد . ما مطمئنا نسبت به عقاید دیگران بیشترین احترام را قائل هستیم . پس از سرنگونی دیکتاتوری و استقرار یک رژیم آزاد، شرایط حیات برای اکثریت مسلمانان و اقلیت های مذهبی بسیار خوب خواهد بود ." ( صحیفه نور ، ج2 ، ص 160 ،صحیفه امام ، ج4 ، ص 3) " در این جمهوری یک مجلس ملی مرکب از منتخبین واقعی مردم امور مملکت را اداره خواهند کرد . حقوق مردم خصوصا اقلیت های مذهبی محترم بوده و رعایت خواهد شد . " (صحیفه نور – ج2 – ص 250 –صحیفه امام – ج 4 – ص244 ) " اسلام همیشه حافظ حقوق مشروع اقلیت های مذهبی بوده و هست . . آنان در جمهوری اسلامی آزادند و آزادانه به مسائل خود می پردازند و در پناه حکومت اسلامی چون بقیه افراد در اظهار عقیده آزادند . " (صحیفه نور – ج 5 – ص 130- صحیفه امام – ج5 – ص188) امام در پاسخ سوال خبرنگار روزنامه هلندی دی ولت گرانت مبنی بر این که : در جمهوری اسلامی حقوق اقلیت های مذهبی ،نزادی و سیاسی چه خواهد بود؟ آیاحزب کمونیست آزاد خواهد بود؟ فرمودند : " اسلام بیش از هر دینی بیش از هر مسلکی به اقلیت های مذهبی آزادی داده است . آنان نیز باید از حقوق طبیعی خودشان که خداوند برای همه انسان ها قرار داده است، بهره مند شوند . ما به بهترین وجه از آنان نگه داری می کنیم . در جمهوری اسلامی کمونیست ها نیز در بیا ن عقاید خود آزادند ." (صحیفه نور – ج3 – ص48- صحیفه امام – ج4 – ص 4-363) ادامه دارد... --------------------------------- برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات

تاريخ : سه شنبه 18 خرداد 1395 | 6:9 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(294) -------------------------------------------------- خودبسندگی عقل و خرد --------------------------------------------- من در بازار عقل فروشان همه را فروشنده دیدم. هیچ کس در میزان و اندازه عقل و خرد خود، نه « هراس از جمود » دارد و نه « احساس کمبود ». همه عقل خود را « پُربار » و خرد خود را « سرشار » می دانند. هر کس عقل خود را بر « بلندای کمال » و « دارای جمال » می بیند. حتی کسانی که « عقل را در عِقال بسته » و « دل را بر دَلال خَسته » اند، خود را « سرچشمه کمال » و « پُرکرشمه جمال » می دانند! هر انسان « عقلانیت خود را بسنده » و « معرفت خود را برازنده » می داند! در حالی که هر « پدیده هستی » و « هر آفریده اَلَستی » از جمله عقل همه انسان ها نسبی است و هر کس همواره باید به سوی « هادی کمال » و « وادی استکمال » گام بردارد. ----------------------------------------- #شفیعی_مطهر ------------------------------------ جمود : بسته شدن،یخ بستن،خشکی و افسردگی عقال: زانوبند شتر،ریسمانی که با آن زانوی شتر را می بندند دَلال ( بدون تشدید لام): نازکردن،ناز،کرشمه،وقار،خرام خَستن : آزردن،زخمی کردن کرشمه: ناز و غمزه،اشاره با چشم و ابرو هادی : هدایت کننده، راهنما وادی : سرزمین،دره استکمال : طلب کمال، به کمال رسانیدن ------------------------------------ برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب

تاريخ : سه شنبه 18 خرداد 1395 | 2:47 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
رمضان ؛ فصل سبز دعا ------------------------------------------------- #شفیعی_مطهر ---------------------------------------- بهار از راه می رسد . نه تنها بهار خاک که بهار افلاک. نسیم بهار رمضان نه تنها حیات بخش گل هاست که روان آفرین دل هاست . رمصان بهار دل است و سرچشمه فضایل . نسیم آن خوشگوار است و شمیم آن مشکبار . در کوله بار هر لحظه صد انبان عطر عشق نهفته و صد غنچه معطر شوق شکفته است . نسیم بهار آفرین رمضان بسیار نرم خیز است و مشکبیز . زیرا از چمن زار بهشت برخاسته است . رمضان فصل سبز دعاست . در رمضان از حنجره هر پنجره آوای تلاوت قرآن می تراود و عطر آن در کوچه ها جاری است . گل تکبیر بر شاخساران گلدسته ها می شکفد و رایحه معطر آن در سطح شهر می پیچد . از ساقه های تُرد دُعا جوانه های سبز راز و شکوفه های سرخ نیاز در حال رویش است . رمضان فصل دل های طوفانی است و دیدگان بارانی .فصل پنجره های نورانی است و حنجره های آسمانی . رمضان موسم شکوفایی نیلوفرهای نیایش است و کوکب های همایش . در رمضان معراج حراج است و دل ها ،سرای سراج است. چه مهربان اند شب های رمضان و چه رخشان اند کوکب های آن . مهتاب بر هودج سیمین خود می نشیند و از شاخسار دیدگان گل بوسه می چیند . رمضان فصل چکیدن دل هاست از دیده ها و موسم تراویدن تسبیح است از گلوی پدیده ها . در رمضان با تپش آیینه ، آبگینه دل ها می شکند و حرارت سینه ها برودت کینه ها را آب می کند . در رمضان غنچه های مشکبار بر لب های روزه دار رشک می برند و بر این حسرت اشک می بارند . مروارید شبنم در هر صبحدم شاهد این غم و گواه این ماتم است . در این ماه میهمانان خدا بر سر سفره " رضا " از چشمه نور، شراب طهور می نوشند . مست از می " الست " بر سر پیمانه صفا پیمان وفا می بندند . با ملایک دوشادوش گام بر می دارند و نوشانوش جام می زنند . دلدادگان در معبد زمردینِ " مرابطه " نفس را تهذیب و ضمیر را تادیب می کنند . معبدی که بر چهار ستون لعلِ « مشارطه » ، یاقوتِ « مراقبه » ، عقیق « محاسبه» و برلیان « معاتبه» استوار و افراشته است . بال های دعا دل را از قفس کینه و قفسه سینه رهایی می بخشد و او را سبک تر از رویا و لطیف تر از نسیم صبا تا خلوتگاه خورشید به پرواز در می آورند . سرود سپید سحر ترانه سبز رهایی است برای زنجیریان خاک . هر سفره افطار سکوی مطار است برای پرواز به افلاک . چه دلپذیر است سر بر دامان رمضان نهادن و شکوه خدایی را نگریستن و اندوه جدایی را گریستن . فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بهار تلاوت قرآن، فصل عروج به قلل رفیع عرفانی و ماه معراج به مدارج آسمانی را به پَرسوختگان شمع رسالت و دلدادگان مکتب امامت تبریک و تهنیت می گویم . پیراستن دل از خارهای رذایل و آراستن آن به گُل های فضایل مبارک باد ! التماس دعا ! ----------------------------------- برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: قطعه ادبي

تاريخ : دو شنبه 17 خرداد 1395 | 8:48 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
صفحه قبل 1 ... 122 123 124 125 126 ... 241 صفحه بعد