وب نامه مطهر
مقالات و سروده ها و روزنوشت ها و معرفی آثار
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(329)
---------------------------------------------------
انسان در میانه « شور » و « شعور »
------------------------------------------------------
من شب زدگانی را ديدم
شایسته « توبیخ » و گم شده در کوچه پس کوچه های « تاریخ» ،
با « هویتی خود باخته » و « شخصيتی خود نشناخته » ،
هر « نقاب » را « قاب» « مي پنداشتند»
و هر « سراب » را « آب » « مي انگاشتند».
در آن « دِیر دیرین » و « دیار پژوین»
« نسخ انسانیت »، « مسخ انسان »را تبلور بخشیده بود!
« شهریاران خودکامه » « شهروندان علامه » را
نه در « بستر انتقاد » ،که در « خاکستر انقیاد »
و نه به « شکوه شکوفایی » که به « اندوه میرایی »فرامی خواندند!
به مردم « سواد » می آموختند؛
اما سوادی که نه « سودی برای آموزنده » داشت
و نه « جودی برای اندوزنده »!
انسان هم « شور » دارد و هم « شعور » ؛
از آن « « تپش » می گیرد و از این « منش ».
اما در این دیار از « شور » ، « شراره » می ساختند
و از « شعور » ، « بُتواره »!
« شراره » برای سوختن « ایمان »
و « بتواره »،لباسی بر اندام « حاکمان »!
----------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
توبیخ: سرزنش،نکوهیدن،نکوهش
دِیر : صومعه،محلی که راهبان مسیحی در آن عبادت کنند،کنایه از جهان مادی
پژوین : چرکین،پلید
مسخ : برگرداندن صورتی به صورت زشت تر،دگرگون ساختن
نسخ : باطل کردن،زایل کردن،تغییر صورت دادن
شراره : جرقه،پاره آتش که به هوا جَهَد
بتواره : انسانی که چون بُت از او اطاعت کنند
----------------------------------------------
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : دو شنبه 28 تير 1395
| 6:57 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | تکبر سواره و ذلت پیاده !
-------------------------------------
خَرَجَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) وَ هُوَ رَاکِبٌ فَمَشَوْا مَعَهُ فَقَالَ أَلَکُمْ حَاجَةٌ فَقَالُوا لَا وَ لَکِنَّا نُحِبُّ أَنْ نَمْشِيَ مَعَکَ فَقَالَ لَهُمُ انْصَرِفُوا فَإِنَّ مَشْيَ الْمَاشِي مَعَ الرَّاکِبِ مَفْسَدَةٌ لِلرَّاکِبِ وَ مَذَلَّةٌ لِلْمَاشِي.
در سيره حضرت علي (ع) مي خوانيم : روزي براي رفتن نزد اصحاب خود سوار بر مرکب شد و حرکت کرد . در بين راه، عده اي از ياران در پي وي، به راه افتادند. حضرت متوجه آنان شد و فرمود:
حاجتي داريد؟
عرض کردند : نه، اي اميرمومنان، بلکه دوست داريم که همراه شما باشيم.
حضرت فرمود :
« انصرفوا فإنّ مشي الماشي مع الراکب مفسده للراکب و مذله للماشي »
پي کار خود رويد، چه اگر پياده اي همراه سواره رود، اسباب تکبر سواره و ذلت پياده مي گردد.
موضوعات مرتبط: روزنوشت
موضوعات مرتبط: روزنوشت
تاريخ : یک شنبه 27 تير 1395
| 10:36 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(328)
-----------------------------------------------------
« یگانه زیستن » و « دوگانه نگریستن »!
-------------------------------------------------
من تندیس عظیم « بودای بزرگ » و « ولای این والای سترگ » را
در کاماکورای توکیو در ژاپن دیدم ،
که در عصر حاکمیت « مدرنیته و صنعت »
و همزیستی « عادت دیروز» و « سعادت روز »
همچنان پیام آور «کهنه» ترین پیام های « کهن» سنت بود.
تیغ تیز صنعت و مدرنیسم نتوانسته بود
کوچک ترین رخنه ای در« دیوارهای قطور» و « پذیرفتارهای مهجور »
باورهای سنتی مردم مدرنیست ژاپن ایجاد کند.
این « داوری » مرا به این گونه از « سُنّت باوری » رسانید
که می توان « یگانه زیست » و « دوگانه نگریست »!
-----------------------------------------
#شفیعی_مطهر
----------------------------------------
قطور : ضخیم ،کُلُفت
پذیرفتار: باورها،عقاید
مهجور : دورافتاده ،متروک
----------------------------------------------
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : یک شنبه 27 تير 1395
| 6:59 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(327)
--------------------------------------------------------
« رنگ ریشه دار » و « فرهنگ اندیشه مدار»!
------------------------------------------------
من « آسمان آفتابی » و « حجم وسیع آن جاری آبی » را
بر بستر « جویبار روان » و بر فراز « آبشار بلندآشیان » ویکتوریا
در زیر « نگاه سیمین ماه » و در « قلب آفریقای سیاه »
(در مرز بین زامبیا و زیمبابوه) دیدم .
شگفتا که قرن هاست حجم عظیم این « آبی جاری »
و آن « آبی استمراری»
نمی تواند « رنگ سیاهی »و « نیرنگ تباهی » را
از سیمای ستمدیده این قاره سیاه بزداید!
زیرا « تباهی توسعه نیافتگی» و « سیاهی واپس ماندگی »،
نه « رنگی » است که «بتوان پالود»
و نه « ننگی » است که « بتوان زدود »!
بل که «توسعه »،« رنگی ریشه دار » است و « فرهنگی اندیشه مدار»!
فرهنگ را باید « بهینه شناخت » و « نهادینه ساخت»!
#شفیعی_مطهر
—-------------------------------
پالودن:پاک کردن،صاف کردن ،خالص کردن
—------------------------------------
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : شنبه 26 تير 1395
| 7:21 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | تحمل يا تقابل ؟
-------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
----------------------------------------
تاریخ بشر پر است از جنگ ها، قتل عام ها و كشتارهاي قومي، ديني،مذهبي و فرقه اي. هدف آغازگران اين جنگ ها از اين همه بي رحمي ، خشونت و نسل كشي ها چه بوده است؟ كدام يك از اين نسل كشي ها به نفي و انهدام يك دين، مذهب يا قوم انجاميده است؟ و اگر هم چنين شده يا بشود، چه فايده اي دارد؟
هيچ انساني يا هيچ قوم و مليتي و پيروان هر مشي و مرامي در اين كره ارض، جاي ديگران را تنگ نمي كند. اصولا وجه تمايز موجودي به نام انسان با ساير موجودات ، داشتن نيروي تعقل و تفكر است و همين عامل موجب همه اختلافات فكري، عقيدتي و مذهبي همه انسان هاست.
وايتهد مي گويد:
« تنها در دو جامعه است كه وحدت فكري و عقيدتي حاصل مي شود:جامعه گوسفندان و قبرستان! » بنابراین تلاش همه قلدران، خودکامگان و متعصبان تاریخ برای نفی و انهدام مخالفان فکری، نژادی ، قومی و فرقه ای خود بي فايده است.
آيا نسل كشي هاي متعدد تاريخ بشر به انهدام حتي يک نژاد يا قوم و يا پيروان يك مذهب شده است و يا اگر شده بود، آيا اكنون همه مثل هم مي انديشيدند؟
بنابراين گزيري نيست جز اين كه تعدد و تكثر انديشه ها، اديان، مذاهب، قوميت ها ، نژادها و همه نحله هاي فكري ، سياسي، فرهنگي و اجتماعي را بپذيريم و همه ما انسان ها بر پشت كره زمين با تحمل يكديگر و احترام به حقوق و كرامت انساني همه انسان ها در پرتو تفكر همزيستي مسالمت آميز با هم زندگي كنيم.
جالب است كه امروزه در عرصه افكار عمومي جهان بيشترين رويكرد تبليغات ضد خشونت متوجه جامعه مسلمانان است و پيروان اسلام را متهم به عدم تحمل مخالف و حامي تروريسم معرفي مي كنند .
قطعا هر فرد يا گروهي كه اقدام به نفي ديگران كند ، از هر گونه نحله فكري و عقيدتي كه باشد ، محكوم به داشتن تفكر مطرود و زشت تنگ نظري و ضد بشري است.و خود سرنوشتي جز فنا و بدنامي ندارد.
------------------------------
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : چهار شنبه 23 تير 1395
| 10:33 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(326)
همزیستی « سُنّت » و « صنعت »
من دهکده مونت سنت میشل را در فرانسه دیدم
که همچنان با جان سختی می کوشید
تا « صدای رسای سُنّت » و « ندای مُعمّای قِدمَت » را
از ورای قرن ها « نوگرایی » و سال ها « شکوفایی»
به گوش « دانشوران سبزکیش » و « صنعت محوران نواندیش » برساند.
من در جامعه ای « سنت » را بر فراز « قله رفیع رفعت »
و « چکاد منیع مقبولیت » دیدم
که « صنعت » نیز در عرصه ارجگزاری
بر « صدر » می نشست و « قدر » می دید!
بنابراین دانستم که هم « سُنّت » را « می بایدپذیرفت »
و هم در عرصه « صنعت » « می شایدشکُفت »!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------------
کلیسای سنت میشل در فرانسه
کلیسای سنت میشل در فرانسه بر بالای قله یک کوه ساخته شده است. برای رسیدن به آن باید از 270 پله بالا بروید. پس از بالا رفتن از این پله ها علاوه بر عبادت از نمای زیباش شهر پوی-آن-ولی هم لذت خواهید برد.
این کلیسا در سال 960 میلادی ساخته شده و در سال 1950 باستان شناسان گنجینه ای از وسایل مقدس و با ارزش در محراب کلیسا کشف کردند که در حال حاضر در دیواره آن به نمایش گذاشته شده است. چیزی که جالب است این است که نمای این کلیسا شباهت زیادی به قلعه های دیو ها و جادوگران در داستان های تخیلی همانند زیبای خفته ، شرک و ... دارد.
رفیع: بلند،مرتفع،بلندپایه،بلندقدر،شریف
رفعت: والایی،بزرگواری،بلندقدرشدن
چکاد: قله،راس،تارک سر،بالای سر،سرکوه
منیع: استواتر و بلند،بلند،رفیع
مقبولیت: پذیرفته شدن،پسندیده شدن
می شاید: شایسته است
--------------------------------
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : چهار شنبه 23 تير 1395
| 7:20 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(325)
--------------------------------------------------------
« کاخ های ارباب » بر فراز « کوخ های خراب »!
-----------------------------------------------------
من قصرهایی « ملک آسا » و « فلک فرسا » را دیدم
که با « قوام برج و باروها » و بر « بام آرزوها » بنا شده ؛
سر بر « سينه سپِهر » و دست در گیسوان « زرّینه مِهر » فرو برده بود.
هر سنگ آن « صد آرزوی ناکام » و « هزار گلوی پيام »
از « بانيان ديرينه » در « نهان سينه »داشت.
من در هر قطعه « سنگ » از این بناهای « قشنگ »
چه « امیدهای خُفته » و « نویدهای نهُفته » دیدم!
در کنار این « کاخ های آبادان » چه « کوخ های ویران » دیدم !
چه محرومانی بر « خاک خَستند » و بر « خاشاک نشستند »،
تا این خودکامگان « اَلدَنگ » بر فراز « اورنگ » بنشینند!
ولی با « بیداری بشر» در عصر « باروری باور »،
« فصل های فیصل » رو به « انفصال » است و
« قصرهای قیصر » رو به « زوال »!!
--------------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
---------------------------------------
قوام : پایه، ستون،عماد، نظام ،نظم، انتظام
مهر : خورشید ، آفتاب
نوید: مژده،خبر خوش،بشارت،وعده نیک
خَستن : زخمی شدن،مجروح شدن
اَلدَنگ :بیمار،بی غیرت،بی کاره،مفتخوار،لوده
فیصل : حاکم،قاضی،داور،کنایه از حاکم خودکامه و غیرانتخابی
انفصال : جدایی،گسستگی،از هم گسیختگی
----------------------------------------
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تاريخ : سه شنبه 22 تير 1395
| 7:9 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |
برابری همه شهروندان در برابر قانون
-------------------------------------------
مردم همه چون دندانه های شانه برابرند. "پيامبر اكرم(ص)"
" برابری همه مردم در برابر قانون " حرف قشنگی است و در عرصه بحث و گفتگو کمتر خردمندی با آن مخالفت می کند ، اما وجود يك جمله قشنگ و مقبول و معقول در لا به لاي كتاب ها يا حتي در متن فانون اساسي ج. ا. ا. به تنهايي دردي از دردهاي جامعه را درمان نمي كند . مردم از شنيدن حرف هاي قشنگ - بدون عمل - خسته شده اند . مردم دوست دارند عمل به اين نكات تحول آفرين را در عرصه اجتماع ببينند و شيريني آن را احساس كنند. قائل شدن امتیازات ویژه برای برخی از مقامات و رانت خواری های وسیع بعضی از وابستگان به قدرت ، حلاوت اصل برابري مردم را در كام مردم حق طلب تلخ مي كند.
تبلور عمل به اين حقيقت مطلوب را در يك كشور اروپايي ببينيد و بخوانيد:
---------------------------------------------
مصونیت قضایی برلوسکونی لغو شد
---------------------------------------------
چندی پیش در خبرها خواندید که دادگاه عالی ایتالیا قانونی را که به سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر این کشور، در طول مدت نخست وزیری اش مصونیت از تعقیب کیفری می داد، لغو کرده است.
با این تصمیم دادگاه عالی، این امکان به وجود می آید که آقای برلوسکونی ۷۳ ساله دست کم برای سه پرونده، که در یکی از آن ها با اتهام فساد مالی روبه روست، به دادگاه احضار شود.
قضات این دادگاه مي گفتند:
مصونیت آقای برلوسکونی، اصل برابری همه شهروندان در برابر قانون را نقض می کند.
---------------------------------------
«گاه گویه های مطهر»:
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: روزنوشت
موضوعات مرتبط: روزنوشت
تاريخ : جمعه 18 تير 1395
| 8:18 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | چه كشورهايي ناگزیر از انقلاب مي شوند؟
-----------------------------------------------
#شفیعی_مطهر
---------------------------------------------
پاسخ به این پرسش بر اساس سخن حکیمانه معصوم(ع) خیلی دشوار نیست:
« العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس»؛
كسي كه آگاه به مسائل روزگار خود باشد( تحليل درستي از رويدادهاي زمان خود داشته باشد)، هرگز به بن بست نمي رسد و از رويدادها غافلگير نمي شود.
بی شک یکی از عوامل ایجاد تحول در جوامع بشری« انقلاب » است؛اما بدیهی است که معمولا همه انقلاب ها همراه با خون ریزی،جنگ و خسارات جانی،مالی،اجتماعی و فرهنگی بسیاری برای جوامع بشری است.بنابراین امروزه همه جوامع پیشرفته و رهبران خردمدار آنان می کوشند تا از طرق روش های دموکراتیک، آرمان ها و اراده ملت ها را در اداره جامعه خود اعمال کنند. بدین وسیله مردم دیگر هیچ صدای نشنیده یا مطالبه تحقق نیافته ندارند تا برای تحقق آن ها دست به انقلاب و خشونت بزنند!
در چه كشورهايي مردم ناگزیر از انقلاب و اعمال خشونت آمیز مي شوند؟
پاسخ : من بر اين باورم كه در كشورها و جوامعي انقلاب مي شود كه :
۱ - مردم احساس كرامت انساني كنند و به حقوق شهروندي خود آگاهي داشته باشند.
۲ - كرامت انساني و حقوق شهروندي مردم توسط حاكمان نقض شود و زمامداران حقوق مردم را پاس ندارند.
3 - مردم نتوانند با روش های قانونی و مسالمت آمیز و از کانال های رسمی به حقوق مسلم خود دست یابند.
با در نظر گرفتن اصول فوق حد اقل در دو سده گذشته همه تحولات اجتماعي ملت ها و كشورها قابل تحليل است.
با آغاز طليعه عصر مدرنيسم و نوانديشي سياسي - اجتماعي در اروپا و ساير نقاط گيتي ، برخي از زمامداران تيزهوش و بادرايت كشورها ، اقتضاي زمانه را درك كردند و به زودي با تجديد نظر در مناسبات اجتماعي و اقتصادي جامعه خود، روي دادن انقلاب را منتفي كردند.
به ديگر سخن آنان بدون روي دادن انقلابي خونين و پرهزينه كوشيدند تا با درک اصول فوق ، به مطالبات مشروع و فطري ملت هاي خود پاسخ مثبت دهند . اين كشورها حتي سيستم حكومتي و رژيم سياسي خود را حفظ كردند؛ اما محتواي مناسبات اجتماعي را به گونه اي طراحي كردند كه مردم به مطالبات خود برسند و بهانه اي براي انقلاب نداشته باشند.
مثلا كشورهايي چون انگلستان، هلند، نروژ ، سوئد، دانمارك، بلژيك ، اسپانيا، ژاپن ، مالزي و...حتي شكل ظاهري رژيم سلطنتي خود و حتي رژیمی امپراتوري(چون ژاپن) را حفظ كردند؛ اما مردم احساس كردند كه در چارچوب همين رژيم مشروطه نيز مي توانند به كرامت انساني و حقوق شهروندي دست يابند .
در مقابل برخي از كشورهاي در حال توسعه به جاي تغيير در محتواي حكومت، به تغيير در شكل و ظواهر بسنده كردند. امروزه چه بسيار كشورهايي داريم كه ظاهرا جمهوري هستند، ولي زمامداران خودكامه آنان گوي سبقت را از سلاطين مستبد نيز ربوده اند، چون مصر، سوريه، يمن، ليبي ، عراق ، كشورهاي آسياي ميانه و....
جمله اي حكيمانه از هارولد ويلسون نخست وزير اسبق انگلستان نقل مي كنند:
« کسی که از تغییر طفره می رود، معمار نابودي خويش است.»
ذیلا فهرست تعدادی از زمامداران جهان را تقدیم می کنم که سال های مدید است آنان بر سرزمین خود حکومت می کنند. کشورهای تحت حکومت آنان دو دسته اند:
۱ - کشورهایی که سال هاست رهبران بادرایت آنان با پذیرش اصل تغییر، به مطالبات مشروع و قانوني مردم پاسخ مثبت داده اند، يعني در آن كشورها قدرت واقعي در دست مسئولان برگزيده مردم است و مردم مي توانند از راه صندوق هاي راي ، اراده خود را اعمال كنند و سلاطين فقط نقشي تشريفاتي و سنتي دارند. مانند كشورهاي سلطنتي اروپا و ژاپن و مالزي. در اين كشورها هيچ گاه نه انقلاب مي شود و نه شورش هاي مردمي؛ زيرا راه اعمال اراده مردم از طريق صندوق هاي راي باز است.
این ها دارای سلطنت های ابدمدت هستند ، اما نه قدر قدرت و قوي شوكت!!
۲ - كشورهاي عقب مانده كه مردم و مسئولان آنان هنوز از درك اصول فوق محروم اند؛ يعني مردم در واقع براي خود به عنوان شهروندان باكرامت ،اصولا حقوقي قائل نيستند، تا پاسداري آن حقوق جزو مطالبات آنان از حاكمان باشد. مانند : برونئي ، و...
مقال را با جمله ای حکیمانه و تاریخی از آیت الله علامه نایینی صاحب کتاب« تنبیه الامه و تنزیه المله » حسن ختام می بخشم:
« ضربه ای که برخی علما برای توجیه و تحکیم استبداد دینی به دین زده اند، از ضربه يزيد و ابن زياد بدتر بوده است!!»
----------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید و به دوستان معرفی فرمایید:
telegram.me/amotahar
موضوعات مرتبط: مقالات
موضوعات مرتبط: مقالات
تاريخ : پنج شنبه 17 تير 1395
| 10:50 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | امید
---------------------------------------------------
امروز دفتر شعر ایام نوجوانی را ورق می زدم . شعری دیدم از ایام خوش دوران دبیرستان محمودیه کاشان و نسیم خاطره ای خوش مشام جانم را نواخت. یادش به خیر دبیر فاضل و فرهیخته و پیشکسوت ادبیات کاشان زنده یاد حاج آقا رضا زاهد- که حق بسیاری به گردن من و دیگران دارد - و همین جا آمرزش روح بلند ایشان را از درگاه خداوند مسئلت کنیم .
ایشان در آن سال ها دبیر ادبیات ما بودند . خوب به یاد دارم هر هفته می کوشیدم موضوع انشا را در قالب شعری بسرایم . ایشان وقتی رویه مرا دیدند ، هر جلسه اول وقت کلاس انشا مرا فرامی خواندند ، تا شعرم - انشایم - را برای بچه ها بخوانم و با توصیه ایشان همه برای تشویق من کف می زدند .
یکی از موضوعات انشا ،" امید " بود .امروز دیدم خالی از لطف نیست که شما هم با خواندن این شعر من ، پا به پای من سری به کوچه باغ های خاطره بزنید .
------------------------------------------------------
پرتو افشان حیاتم ماه تابان امید
روشنی بخش دلم شمس درخشان امید
پایه ای از بهر کاخ آرزوهای بلند
نیست برتر از ستون سخت بُنیان امید
سیر در دریای هستی جنگ با امواج سخت
ره نجوید جز چراغ پرتو افشان امید
خُفتگان چون مُردگان در شب فرو خُسبیده اند
زنده می گردند اندر بامدادان امید
کوه سختی ها بَرِ مردان شود چون پَرِّ کاه
کوه می لرزد ز غُرّش های طوفان امید
این جلال و فَرّ کاخ زندگی برپا بود
بر ستون عشق و بر سُکّان و بُنیان امید
بلبلان خوش نوا چون سر دهند آواز خویش
جان شیرین گیرم از مرغ خوش الحان امید
زنده گر بی عشق و بی اُمّید باشد زنده نیست
مُرده باد آن زنده کو را نیست ایمان امید
گردش دور زمان در دست مردان قوی است
دست قدرتمند را پرورده دامان امید
ای اسیر ظلم و ظلمت شب سیاه است و دراز
لیک شادان باش کاید صبح خندان امید
--------------------------------------------------
(شفیعی مطهر- ۱۳۴۳- کاشان)
----------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید و به دوستان معرفی فرمایید:
telegram.me/amotahar
تاريخ : پنج شنبه 17 تير 1395
| 7:31 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر | درباره وب
نويسندگان
موضوعات وب
لينک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
لينک هاي مفيد
برچسبها وب
آخرین مطالب
پيوندهاي روزانه
آرشیو مطالب
لينک هاي مفيد
امکانات وب