#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد605 )
«مایه زوال» یا «سرمایه کمال»؟!
«برترین مردُم» در بهره مندی از«بهترین تنعُّم»
کسی است که دنیا را نه «آرایه ارزش»، که «مایه لغزش» خود بداند.
من هیچ «جوان بزرگوار» و «انسان کرامت مدار» را ندیدم
مگر این که دنیا را «پَست انگاشت» و «عامل شکست پنداشت»؛
اما از آن به مثابه «حیله ای مفید» و «وسیله ای سدید»
برای «کسب کمال» و «نیل به وصال» سود جست.
دنیا می تواند هم «بالِ پرواز» باشد و هم «وبالِ طنّاز».
بنابراین می تواند هم «مایه زوال» باشد و هم «سرمایه کمال»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------
تنعُّم: به نعمت رسیدن،به ناز و نعمت پرورش یافتن،مال و ثروت پیداکردن
حیله: چاره گری،قدرت و توانایی بر هرگونه تدبیر
وبال: سختی، عذاب، سوء عاقبت، وخامت امر
طنّاز: فسوس کننده،مسخره کننده،شوخ و پُرناز
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد603 )
«نقد نگرش» و «نقل نگارش»
من «صفحه شَطرَنج زندگي» و «صحیفه توان سنج اَرزَندگی» را دیدم
که همه «مُهره هاي نگرانی»من، «ماتِ مِهرباني» شما شدند
و من «دل را به شما باختم» و «فضایل را از شما شناختم» ؛
شما كه با «طبع نقّاد» و «ذهن وقّاد» خود
«نگرشم را نقد» و «نگارشم را نقل» مي كنيد .
این شمایید که «پناه می گشایید» و مرا «راه مي نماييد».
شما که در «عرصه حکمت» و «قلمروی معرفت»،
«سبویی از آب» و «سبدی از آفتاب» در دست دارید،
و به هر «حنجره نزدیک» و «پنجره تاریک»
«جرعه ای از سرور» و «شاخه ای از نور» می بخشید،
همچنان با «رهنمودهای ارزنده» و «نقدهای سازنده»
این قلم را «دست گیرید» و به «حضور بپذیرید»!
#شفیعی_مطهر
--------------------------
صحیفه: نامه،ورق کتاب،کتاب کوچک،روزنامه
مات: سرگردان،حیران،مبهوت،سرگشته/در اصطلاح شترنج شاه را می گویند هنگامی که گرفتار شود و راه گریز نداشته باشد
نقّاد: سره کننده و جداکننده خوب از بد
وقّاد: بسیار فروزنده،فروزان،بسیار روشن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد602 )
«تفکّر فعّال» و «تدبّر لایزال»!
من «ربات مدرنیسم» را دیدم
که می کوشید تا دست «انسان ساینتیسم» را بگیرد.
این،آن را «می سازد» و آن،این را «می پردازد».
در جهان هستی هر «پدیده نغز»، «آفریده مغز» است .
«آرزوی همیشه بشر» داشتن «نیروی اندیشه برتر» است.
زیرا سرچشمه همه «تحولّات بشری» و «حیات بهره وری»
«تفکّر فعّال» است و «تدبّر لایزال»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------
روبات :یک دستگاه الکترو-مکانیکی یا یک نرمافزار هوشمند برای جایگزینی با انسان به هدف انجام وظایف گوناگون است. یک ماشین که میتواند برای عمل به دستورهای گوناگون برنامهریزی گردد و یا یک سری کارهای ویژه انجام دهد. به ویژه آن دسته از کارها که فراتر از تواناییهای طبیعی و سرشتی بشر باشند. این ماشینهای مکانیکی برای بهتر به انجام رساندن کارهایی چون احساس کردن، دریافت نمودن و جابه جایی اشیا یا کارهای تکراری مانند جوشکاری فراوری میشوند.
مدرنیسم :نوگرایی، که از آن به نامهای تجدد یا مدرنیسم (modernism) نیز یاد میشود، به معنی گرایش فکری و رفتاری به پدیدههای فرهنگی نو و پیشرفتهتر و کنار گذاردن برخی از سنتهای قدیمی است. نوگرایی فرایند گسترش خردگرایی در جامعه و تحقق آن در بستر مدرنیته است. نوگرایی یا مدرنیسم، گسترهای از جنبشهای فرهنگی را توصیف میکند،که ریشه در تغییرات جامعه غربی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد . این واژه مجموعهای از جنبشهای هنری، معماری، موسیقی، ادبیات و هنرهای کاربردی را که در این دوره زمانی رخ دادهاند، دربردارد.
ساینتیسم : یا سیانتیسم به معنی علمگرایی (به انگلیسی: scientism) دیدگاهی فلسفی است که روشهای علوم طبیعی را برتر از تمامی روشهای جستجویی انسانی میداند. علمگرایی تنها روشهای تجربی و استدلالی را جهت توضیح تمامی ابعاد فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و روانی قابل قبول میداند.
پرداختن:جلادادن و آراستن،ساختن،مرتّب کردن
نغز: خوب،نیکو،لطیف،بدیع،هر چیز عجیب و بدیع که دیدنش خوش آیند باشد
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد601 )
«شگرف ترين شكاف» و «ژرف ترين انحراف»
فقر،گرسنگي و بي عدالتي «شگرف ترين شكاف»
و «ژرف ترين انحراف» در مسير حركت جامعه بشري است.
تا زماني كه در همه جوامع بشري«گروهي غني و برخوردار»
و «انبوهي فقير و بيمار»باشند،
نه كسی «روي آسايش» می بیند و نه «آرزوی آرامش».
جامعه انسانی «پازلی پیوسته» و «شمایلی شایسته»است؛
هر قطعه «نقّاشی مُستقلّ» است و «نقشی مُکمِّل» دارد!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
شمایل:(جمع شمال و شمیله):طبع ها،خوی ها،در فارسی به معنی شکل و صورت
نقّاش: صورتگر،پهره پرداز،نقش آفرین
مُکمِّل: کامل کننده
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد600 )
«خفتگان غفلت» و «آشفتگان رخوت»
من آسمان شهر را «بسی آشفته» ؛
و مردمان را «بسيار خفته» دیدم.
آما «رَخشِ آذرخش» چون «دُرخش» را «آغازد»،
بسانِ «مِهر» بر «سینه سپهر» «می تازد».
«صدای تُندِ تُندر» و «صلای شورانگیزِ شَرَر»
سرانجام «خُفتگان را بیدار» و «آشُفتگان را هُشیار» می کند!
ای کاش بلایای اجتماعی و فرهنگی نیز چون «بلای اعتیاد» و «بلوای فساد»
«غُرّشی چون تُندر» و «یورشی چون شَرَر» داشتند!
و «خفتگان غفلت» و «آشفتگان رخوت» را
بیدار و هشیار می کردند!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------
آذرخش: برق،صاعقه
دُرخش: روشنی،روشنایی،فروغ،برق
تُندَر : رعد،غُرّش ابر،هر چیز غُرّنده
صلا: آتش،آتش عظیم،فراخواندن مردم برای انجام کاری
شَرَر: شرار،جرقّه،آنچه از آتش به هوا بپرد
بلوا:بلیه،مصیبت،سختی،آشوب و غوغا
رخوت:نرمی و سستی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد598 )
«آزمونِ انتظار» یا «قانونِ بهار»
ویژه نیمه شعبان
من چون «مکتب انتظار» و «مذهب ایثار» را دیدم ، دانستم:
با جور و جمود و جـــهل باید جنگید
تاپاک شودجهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشـــکاند
یا سرخ به خون خویــش باید غلتید
من در «قاب انتظار»، «سيماي زيباي عشق و اميدِ بهار» را ديدم و فهميدم:
بنيان كاخ هستــــــي انســــان پاكــــزاد
بر عدل و عقل و علم بنا مي توان نهاد
با اين سه«عین»بکن ریشه سه«جیم»
جور و جمود و جهل سه عفــریت بدنهاد
من در «قاموس انتظار ظهور»، «صد اقيانوس سرشار نور» را ديدم و آگاه شدم كه:
من قطره ام اما به سر سوداي اقــــيانوس دارم
من واژه ام اما به دل صد دفــــتر قامــــوس دارم
در عرصه انديشه مي رزمم سلاحم كِلك و كاغذ
در ظلمت جور و جمود و جهل يك فــــانوس دارم
من «منتظر ظهور» و «چشم به راه نور» را ديدم
كه چونان شمع «مي سوخت» ، اما هماره و هميشه «نور مي افروخت» .
مشتاقانه به او گفتم:
بسوز امروز اي قُقنوس مظلوم
كه از سوز تو عــدل و داد خيزد
به فـــــردا از دل خاكــــستر تو
هــــزاران خوشـــه فرياد خيزد
من «آزمونِ انتظار» را «قانونِ بهار» ديدم و يقين كردم كه:
حتي اگر «حجمِ عظيمِ ظُلمت» و «هَجمه حجیم ضلالت»
در «تمام طول شب»،حتی «به نام مقبول مذهب»
از هر «حنجره باريك» و «پنجره تاريك» فرياد برآورد: مرگ بر آفتاب!! ...
اما آفتاب طلوع خواهد كرد به «گاهِ خويش» و از «بارگاهِ خويش»!
سحر گه هر مناره داد مي زد
طلــــوع نور را فـــــرياد مي زد
همين فرياد را شــــمع دل من
همه شب بر سر بيداد مي زد
فرخنده زادروز «مُنجي حق باوران» و «رهبر ستم ستيزان» تاريخ
بر همه «انسان هاي اميدوار» و «منتظران بهار» مبارك باد!
#شفیعی_مطهر
---------------------------------
کِلک: نی،قلم نی،قلم
قُقنوس: مرغی افسانه ای که در پایان عمر هزارساله خود در هیزم افروخته خود می سوزد و فرزندش از خاکستر او برمی خیزد
هَجمه: هجوم،حمله
حجیم: دارای حجم،بزرگ حجم،ستبر،ضخیم
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد596 )
«نمود یاری» و «نماد وفاداری»
«گردش گل آفتاب گردان» در «گذران روزان و شبان»،
«نمود یاری» و «نماد وفاداری» است.
او روزها از عشق خورشید «می سوزد»،
ولی باز چشم در چشم معشوق «می دوزد»
و شب ها در «غیاب محبوب» و «آفتاب مطلوب»
غمگنانه «با فراق می سازد» و «با اشتیاق سرفرو می اندازد»،
تا «دیدگان بیگانه» و «چشمان عاشقانه» ستارگان
«جمالش را نبينند» و «گُلِ وصالش را نچینند» .
چه زیباست «یاران راستین» و «مشتاقان نازنین»
که عاشق صادق را «قدر بدانند» و او را با «غدر نرانند»!
#شفیعی_مطهر
--------------------
غدر: خیانت ،بی وفایی،مکر و فریب
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد595 )
«رازِ رَستگی» و «ترازِ همبستگی»
من «حلقه هاي زنجير» را چون «حدقه های بصیر» ديدم.
آن ها زير «برف و باران» و «باد و بوران» «زنگ زدند» ؛
اما به همديگر «نيرنگ نزدند».
حلقه ها به يكديگر «چسبيدند»
و همبستگي را «تحقُّق بخشيدند».
«رازِ رَستگی» در «ترازِ همبستگی»است.
استمرار این همبستگی منوط به پایداری تک تک حلقه هاست.
با گسستن تنها یک حلقه از هزاران حلقه،
«پایداری زنجیر» و «ماندگاری این تدبیر» فرومی پاشد؛
بنابراین «قُدرت هر زنجیر» و «شُوکت هر تدبیر»
نه به اندازه قُدرتِ «تحمُّل دُرُست ترین»،
که «تامُّل سُست ترین» حلقه است!
برای «زنجیر همبستگی» و «زنجیره وارستگی»
هر یک از ما «حلقه ای بنیادین»
و «قطعه ای سرنوشت آفرین» هستیم!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
حدقه :سیاهی چشم،مردمک چشم،چشم خانه،کاسه چشم
تراز: زینت و آرایش،نقش و نگار پارچه
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد594 )
گداختنِ «جگر» بر «اخگر»
من «اقیانوسی تماشایی» و «فانوسی دريايي» را ديدم
كه شبانگاهان هماره چشمانش را «به هر سوی مي گرداند»
و راه گم كردگان را «در هر کوی ره مي نماياند».
من «روشنفکر روشنگر» را چونان این «فانوس مُنوَّر» دیدم،
که نه «داغ واهی» ،که «چراغ آگاهی» هماره در دلش «می سوزد»
تا راه ره گم کردگان را «نور افروزد»!
او در «جان نار می سوزد» ،تا در «جهان نور افروزد»!
او نه «زر» بر «آذر»،که «جگر» بر «اخگر» «می گدازد»،
تا از «جمعیّتی ایستا»،«ملّتی پویا» «بسازد»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
نار: آتش
آذر: آتش
اخگر: آتش،پاره آتش،تکّه هیزم یا زغال افروخته
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد593 )
«جوانمردی» یا «هماوردی»؟!
«رهنوردانِ نبیل» و «جوانمردانِ اصیل»
کسانی هستند که حتی اگر «بی کس» هم بمانند، «ناکس» نمی شوند.
جوانمردی نه «تلاشی برای سوداگری»است
و نه «معاشی برای سودآوری»؛
بنابراین آن که در برابر «بخشش»،«می بخشد»
و در ازای «رنجش»،«می رنجد»،
«هماورد»است،نه «جوانمرد»!
بلکه جوانمرد کسی است که «خشونت» را با «رَافَت»پاسخ می دهد
و «کین ستانی» را با «مهربانی»!
جوانمرد،«غُدّه غَدر» را با «سَعه صدر»تلافی می کند
و «کینه دیرینه» را با «سینه چون آیینه»!
#شفیعی_مطهر
-------------------------
نبیل: نجیب و شریف،دانا و هوشیار
ناکَس:نالایق،نااهل،فرومایه،بدسرشت،بی سروپا
هماورد: حریف،هم نبرد
غدر: خیانت،حیله کردن،بی وفایی،فریب
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد592 )
«سیم خاردار» و «بسیم بی خار»
من سیم خاردار را دیدم که نه «پشت و رو» دارد و نه «رنگ و بو».
همه را یکسان «می گزد» و یک رنگی را «می سزد».
«سیم خاردار» و «بسیم بی خار» هر دو «یک رنگ»اند و بدون «نیرنگ»!
امّا این «نیش» دارد و آن،«نوش»!
«نوش،شیرین» است و «نیش،زهرآگین»!
یک رنگی همیشه «مطلوب» است و انسانِ یک رنگ، هماره «محبوب»؛
چه «نوش آفریند» و چه «نیش را گزیند»؛
امّا امان از «خوی دورنگی» و «جادوی نیرنگی»!
«انسان دورنگ»،«انبان نیرنگ» است!
نه از «نیش او می توان رَست»
و نه به «نوش او می شود دل بست»!
#شفیعی_مطهر
--------------------------
بسیم: آدم خنده رو،خندان،گشاده رو،خوش برخورد
انبان:کیسه بزرگ
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد591)
«درک» یا «ترک»؟
«دوست صدیق» و «یار شفیق» کسی است
که در رویارویی با «موج شوربختی ها» و در «اوج سختی ها»
انسان را «درک» کند،نه «ترک».
دوستی هایی «می پاید» و ماندگاری را «می شاید»
که بر پایه «یگانگی در هدف»،نه «بیگانگی با شرف» بنیان نهاده شود.
دوستی های هدف مدار بر پایه «پیوندی آسمانی» و «پیمانی آرمانی»
همواره «نماد رشد و رشاد را می جوید»
و «چکاد ارشاد را می پوید»!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
رشاد: به راه راست رفتن،راستی و ایستادگی و پیروزی
ارشاد: راه نمودن،رهبری،راهنمایی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد589 )
«نماد فروتنی» و «نمود خودشکنی»
در «ارزیابی ارزش ها» و «بی حسابی لغزش ها»،
مداد پاک کن «نماد فروتنی» و «نمود خودشکنی»است ؛
زیرا او به خاطر «گناه همگنان» و «اشتباه دیگران» خود را کوچک می کند.
او خود را «مي فرسايد» تا لغزش هاي ديگران را «بزدايد».
این گونه می توان جوانمردیش را «آزمود» و پایداریش را «ستود».
بکوشیم تا برای همه انسان ها چون «مسحِ مسیحا» باشیم
و هماره «خطِّ خطا» را بپوشانیم!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
مسح: پاک کردن،دست مالیدن
مسحِ مسیحا: اشاره به زنده کردن مُرده توسط حضرت مسیح(ع)
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد588 )
«تحقیر نُخبگان» و «توقیر پَخمگان»!
من آن گاه كه «توفان خشم و خروش» و «دهان کف کرده و پرجوش» را
در «سیمای دریا» و در «نوای آن بی نوا» دیدم ،
دانستم که دريا «دردی جانگداز» در دل دارد و «نبردی دراز» در سر .
دریا بر لب «کف» دارد،اما در دل،«هدف»!
در «درون می جوشد» و در «بیرون می خروشد»!
«جوش او نهان» است و «خروش او، عیان»!
دریا در دل، «مروارید تابناک» دارد و بر لب «خس و خاشاک»!
دَردِ دریا «تحقیرِ نُخبگان» است و «توقیرِ پَخمگان»!
«جامعه سرب و سراب» چون «دریای آب»
«مرواریدهای نغز» را در دل نهان می دارد
و «پلیدهای بی مغز» را بر لب می آورد!
این ها را بر «صَدر می نشانَد» و آن ها را با «غَدر می رانَد»!
در اینجا «چاپلوسان عزیز»اند و «دستبوسان صاحب همه چیز»؛
اما «ورجاوندان،خوار»اند و «خردمندان در حصر و حصار»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------------
توقیر: بزرگ داشتن،تعظیم و احترام
نغز: خوب،نیکو،لطیف،هر چیز بدیع که دیدنش خوشایند باشد
غَدر: خیانت،بی وفایی،مکر و فریب،پیمان شکستن
ورجاوند:بلندپایه،ارجمند،برازنده،نیرومند
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد587 )
«انعطاف در افکار» و «انصاف در رفتار»
من دو قطره «آب زلال» و نیز دو تکه «سنگ رمال» را دیدم
كه «به هم نزدیک» و «با هم شریک» شدند.
قطره ها «با هم نشستند» و «به هم پیوستند»
و یك «قطره بزرگ تر» و «شطره سترگ تر» را تشکیل دادند ؛
اما دو تکه «سنگِ سخت» و «دَنگِ پَخت» هیچ گاه نتوانستند با هم یکی شوند.
بنابراين دريافتم هرچه سخت تر و قالبی تر باشیم ،
فهم و درک دیگران برایمان «دشوار تر»
و راه همزیستی با آنان «ناهموارتر» است.
در نتیجه نه «مکان سترگ شدن» داریم و نه «امکان بزرگ شدن».
راه «تبادُل بیان ها» و «تعامُل با انسان ها»،
«انعطاف در افکار» و «انصاف در رفتار» است!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
رمال: ریگ ها،شن ها(جمع رمل)
شطره:جزء،پاره ای از چیزی،نیمه چیزی
دَنگ:آلت سخت شالی کوبی
پَخت:پهن،کوبیده
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد585 )
«شايسته سروري» و «بایسته برتری»
من کسی را دیدم که «پیشانی پُرآژنگ را می خَست»
و با سر، «ده ها سنگ را می شکست» ،
اما در برابر «سركشان سَفّاک»،«سر بر خاك» مي نهاد.
سري «شايسته سروري» و «بایسته برتری» است
كه جز در برابر «طریقت حق» و «حقیقت مطلق» فرود نيايد.
سری را باید ستود که «تخت های نیرنگ» را بشکند،نه «تخته های سنگ»را!
#شفیعی_مطهر
--------------------
پرآژنگ: پرچین و چروک،پرچین و شکن
خستن: آزردن،زخم کردن،آزرده کردن
سفّاک: خونریز
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد582 )
«اوج انسانی و «موج مهربانی»
بسياري از «تنگ نظران» و «نیرنگ باوران»،
«بخشايش گناه» و «پیرایش نگاه» را نشانه كوچكي «می انگارند»
و «دشنام به دشمن» و «انتقام از تردامن» را علامت بزرگي «مي پندارند».
در حالی که اگر «رسمِ آفرینش» و رفتار با «خصمِ بینش»چنين است؛
چرا «یکتای داور» و «خدای بخشایشگر» اين قدر بزرگ است؟!
بنابراین آن چه «انسان را بزرگوار» و «انسانیت را ماندگار» می کند،
«اوج انسانی و «موج مهربانی» است!
#شفیعی_مطهر
-------------------------
تردامن: گناهکار،آدم بدنام،مجرم
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد581 )
«پند پیر» یا «تلخند تحقیر»؟!
من «کوچه ای تنگ» و «کهنسالی بافرهنگ» را دیدم که از آن کوچه خارج می شد.
آن «پیر تکیده» و «کهنسال جهاندیده»به من گفت :
نرو که این «کوچه بن بست» است و حاصلِ تلاشت،«شکست» !
ولی من «پند پیر را نشنیدم» و حاصل عمری «تجربه و تدبیر را نفهمیدم»!
تا «تهِ کوچه زندگی تاختم» و خود «بن بست ستیزندگی را شناختم».
هنگامی که با «نگاه تفته» ،«راه رفته» را برگشتم و به سر کوچه رسیدم ،
دیگر «پیر» و «زمینگیر» شده بودم !!
هر که در «پند پیر» ،«تامّل» نکند
ناگزیر «تلخند تحقیر»را «تحمّل» خواهد کرد!
#شفیعی_مطهر
---------------------------
تکیده: لاغر،ضعیف،باریک
ستیزندگی: لجاجت،جدال،ستیزه جویی
تَفته: گداخته،سوخته
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد579 )
«سیر کمال» و «مسیر آمال»
من در ورای «دریاهای دور و دراز»،« شهرهایی پر رمز و راز» را دیدم.
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد578 )
«هویت بدیل» یا «شخصیت اصیل»؟!
در «گردون زمان» و «گردونه زمین» انسان هایی رستگارند
که می کوشند تا خویشتن خویش را «بیابند» و برای تکامل آن «بشتابند».
«چالش بزرگ بشر» و «آغالش سترگ خیر و شر»
«یافتن هویت بدیل» و «روی برتافتن از شخصیت اصیل»است!
آنان که «خویش» را «می یابند»،
چون «مهر» بر سینه «سپهر»«می تابند»
و آنان که «خویش» را نیافته و «نمی سازند»،
همه هستی خویش را «درمی بازند»!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------
گردون: چرخ،هر چه دور خود یا گرد محوری بگردد
گردونه: چرخ،ارّابه،گاری
آغالش: تحریک،برانگیختن به جنگ و ستیز
بدیل: عوض،جانشین
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد577 )
«زبان شعله ور» و «قلم روشنگر»!
«آسمان های گُشاده» براي پرواز «روان هاي آزاده»
«قفسي تنگ» است و «محبسي آذرنگ».
«روشنگران شب ستیز» و «حق باوران زورگریز»
با «زبانی شعله ور» و «قلمی روشنگر»
به پیکار با «خودکامگان خون ریز» و «فرمانروایان روزگریز»برمی خیزند
و با «ساز و برگ خامه» بر «اورنگ خودکامه» برمی شورند!
انسان هایی که «روشنگری» را «رسالت»
و «بی بصری» را «رذالت» می دانند،
در راه «گسترش آگاهی» و «خودآگاهی»
لحظه ای از پای «نمی نشینند»
و سکوت در برابر ستم را «برنمی گزینند»!
#شفیعی_مطهر
--------------------------------
آذرنگ: اندوه، رنج، محنت
خامه : قلم
اورنگ : سریر، تخت پادشاهی
بی بصری: ناآگاهی،بی خبری و بی تفاوتی،نابینایی
رذالت:فرومایگی، پستی، ناکسی، زشتی
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد576 )
«طوع گناه»یا «نوع نگاه»؟!
فرق بین افراد بدبين و خوش بین نه در «طوع گناه»،که در «نوع نگاه» است.
افراد بدبين در هر «فرصتي شیرین»،«مشكلی زهرآگین» را مي بينند؛
ولی اشخاص خوش بين در هر «مشكلي دشوار»،«فرصتی هموار» را می جویند.
«انسان های ورجاوند» از «تهدیدهای نَژَند»،
«فرصت های شکوهمند» می سازند
و «روان های پریش» از «فرصت های خویش»،
«تهدیدهای پرتشویش» می پردازند!
آن که «واقعیت را می بیند»،«حقیقت را برمی گزیند»
و آن که بین «خطِّ بدبینی» و «شطِّ خوش بینی»
نمی تواند «میانه خطوط را دریابد»،
به سوی «پایانه سقوط می شتابد»!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
طوع: اطاعت،فرمانبرداری
ورجاوند: بلندپایه،ارجمند،برازنده،نیرومند
نَژَند :اندوهگین،افسرده،پژمرده،سرگشته
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد575 )
«تحقّق آمال»با«تملّق جُهّال»!
من در «شهر سرب و سراب» و در میان این «زَهر گُجسته و گنداب»
«انسان هایی بسیار» و «افرادی بی شمار» را دیدم
که «نیمه ای عیان» و «نمیمه ای پنهان» داشتند.
هر «شهروند اين دیار» و «فرزند این حصار» در دانشگاهِ روزمَرِّگي هاي جامعه
درسِ چند چهره داشتن را عملا «مي آموخت»
و عمري در تنور رياكاري و تظاهر «مي سوخت».
«طرز زیستن» و «مرز نگریستن»
در این «دَیر دروغ» و «دیار بی فروغ»
بر «پایه نفاق» و در «سایه شقاق» تعریف می شود!
همه در «بود،سیاه» اند ،ولی در «نمود،همراه»!
«تلخندها،پنهان» است و «لبخندها،نمایان»!
«دورویی،دین» شده و «پُرگویی،آیین»!
«سلایق در قاب»خودنمایی می کنند و «حقایق در نقاب»!
در این شهر، شرط «تحقّق آمال»،«تملّق جُهّال» است!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
گُجسته:خبیث،پلید و ناپاک،مقابل خُجسته
نمیمه: سخن چینی
دَیر: صومعه،آتشکده زرتشتیان،جای گوشه گیری
شقاق: ستیز و دشمنی،نفاق و جدایی
سلیقه: طبیعت،سرشت،نهاد،رسم،ذوق(جمع آن:سلایق)
جُهّال: نابخردان،جمع جاهل(جاهل:نادان،نابخرد،بی سواد)
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 574)
«ژرف نگری» و «شگرف نگاری»!

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد573 )
«رهنوردی با زمین»یا«هماوردی با زمان»؟
من كسي را ديدم كه بر بلنداي بلندترين «چكاد زمين» برآمد،
ولي از پَسِ «فریاد زمان» برنيامد.
«زمين او را برافراشت»،اما «زمان وي را فروگذاشت».
او نمي دانست بايد «هماهنگ با زمان» پرواز كرد، نه «همگام با زمين».
زمین «همواره می چرخد» و ما را چون «گهواره می چرخاند»؛
بنابراین ما نه از «چرخش زمین»،که از «گردش زمان»فرومی مانیم.
آن چه دشوار است،نه «رهنوردی با زمین»،که«هماوردی با زمان» است!
گردونه زمان همگام با «آزاده های چُست»راه می سپرد،
نه با «اراده های سُست» !
#شفیعی_مطهر
--------------------------
چُست: چابک،چالاک،محکم،استوار،تند و سریع،زیبا و بااندام
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد568 )
«سختکوشی»یا کاربردِ «بهره هوشی»؟!
آن چه مهم است نه تنها «سخت کارکردن»،
که «کارِ سخت» را هوشمندانه انجام دادن است.
«بهره وری استعداد» و «توانگری اقتصاد» آن گاه تحقّق می یابد
که «توان برونداد» بر «میزان درونداد» افزونی یابد.
آنچه «بر بهره وری می افزاید» و «توانگری را می پاید»،
نه تنها «سختکوشی»،که کاربردِ «بهره هوشی» است!
#شفیعی_مطهر
-----------------------
می پاید: پایدار می کند
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد567 )
«تقوا» یا «تخصّص»؟!
در «پذیرش مسئولیت» و « گزینش مدیریت»
«تقوا» مهم تر از «تخصص» است؛
اما كسي كه بدون تخصص «مسئوليتي را بپذيرد» یا «مدیریتی را برگزیند»،
نه «رویی از تقوا»دیده و نه «بویی از وفا »بوییده است.
تقوا،«نور» است و تخصّص،«شعور»!
نور،«چاه را می نماید» و «شعور راه را می پیماید»!
#شفیعی_مطهر
------------------------
می نماید: نشان می دهد،راهنمایی می کند
---------------------
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد566 )
«ارادت ورزیدن»یا«به رشادت ارزیدن»؟!
من در نظام مدیریتی «شهر سرب و سراب» و « نهر مرگ و مُرداب»
«ارادت» را دیدم که به جای «رشادت» نشسته
و «حقارت» به جای «مهارت».
در نتیجه «ریاکاری» جایی برای «کار ابتکاری» نمی گذارد.
«ماهر» را «مهار»می کنند و
«مرید» را بر «مدار» می نشانند.
«حقیر»،«تحقیر»می شود،امّا «حقارت»را احساس نمی کند
و «کریم»،«تکریم»نمی شود،امّا خونِ«کرامت»در رگ هایش می جوشد!!
آن چه باعث می شود شهروندان «قدر بینند» و بر «صدر نشیند»،
نه به «رشادت ارزیدن»،که به «ارادت ورزیدن»است!
#شفیعی_مطهر
-------------------------
ارزیدن: ارزش داشتن،قیمت داشتن،بهاداشتن،لایق بودن
--------------------------
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 565)
« پیروزی» یا « تیره روزی »؟!
تاریخ، « اقیانوسی موّاج » است با « فانوسی از زُجاج » .
مورخ میکوشد تا انسان ها را از آن « اقیانوس وحشت برهاند »
و به « فانوس عبرت برساند » .
همه رویدادهای تاریخ نه در « سایه گردون دون »،
که بر « پایه قانون بی چون » استوار است.
ملت هایی که « قانون تاریخ » و « آزمون توبیخ » را « می خوانند »،
از تکرار « رویدادهای سیاه » و « حوادث جانکاه » « در امان می مانند»،
ولی مردمانی که قانون عبرت را « نمی دانند»،
در دام درماندگی ها « درمی مانند»!
آنان که تاریخ را می خوانند،« پیروز »اند
و آنان که نمی دانند،« تیره روز »اند!
#شفیعی_مطهر
----------------------
زُجاج : شیشه،آبگینه
گردون: چرخ،هرچه دور خود یا گرد محوری بچرخد،آسمان
دون: پست،فرومایه،پایین و فرود
بی چون: بی مانند،بی نظیر،بی همتا
----------------------
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد564 )
«سازنده سرشت»و«پردازنده سرنوشت»!
دنياي « افراد حق باور » و « انسان هاي مُثبت نگر»
« پیراسته از ظواهرِ نِکبت » و « آراسته به عناصِرِ مُثبت » است؛
زيرا اگر انسان « مثبت » باشد، هيچ چيز براي او « منفي » نيست.
اگر « منفي »باشد، همه چيز برايش « منفي »است.
انسان خود « سازنده سرشت » و « پردازنده سرنوشت »خویش است.
هستی را باید « با نگاه مثبت نگریست »،
تا بتوان « با رفاه و رغبت زیست »!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
نکبت : مصیبت،رنج،سختی،خواری،بیچارگی
پیراستن : زدودن چیزهای زیادی برای خوش نماکردن
آراستن: زینت دادن،نظم و ترتیب دادن
پردازنده : جلادهنده،آرایش دهنده،انجام دهنده
-------------------
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد563 )
«انباشتن گنجینه»یا«داشتن دل بی کینه»؟!
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد562 )
« شادی و خنده » یا « اندوه گزنده»؟!
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد561 )
« طاغوت مغرور » در « برهوت غرور »!
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد560 )
« دارِ دروغ » و « دیارِ بی فروغ »!


من سرزمینی را دیدم با « واژه هایی وارونه » و « مفاهیمی واژگونه » :
جایی که «گنج »، "جنگ" می شود،
«درمان »، «نامرد» و « قَهقَه »، «هِق هِق» ؛
اما « دُزد »، همان «دُزد» است،
« درد»، همان «درد» و « گُرگ »، همان «گُرگ» !!
ولی ای کاش وارونگی در « واژه های زبان » بود،نه در « تیراژه های دوران »!
و ای کاش تنها « معانی » را واژگونه می کردند،نه « مبانی » را!
...و چه سخت و جانکاه است در این « دارِ دروغ » و « دیارِ بی فروغ »
« باصداقت زیستن » و « باصلابت نگریستن »!
#شفیعی_مطهر
----------------------------
تیراژه: رنگین کمان(تیراژه های دوران:رویدادهای رنگارنگ اجتماعی)
دار: خانه
دیار: شهر،جمع دار
-----------------------
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد559)
« پُل » یا « گُل »؟!

موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد556)
« بیداری از خواب » و « بیزاری از سراب »!
زندگی « رویا»یی « بی ریا »است
که باید آن را با « رویت » ، « روايت »
و با « درایت »،« دلالت »كرد.
« تعبير هر رای » و « تفسیر هر رويا » با راوي آن است.
هر كسي مي تواند روياهاي خود را به گونه ای تعبير كند و به آن واقعيت بخشد.
« نخستین گام » و « اولین اقدام »در تحقّق رویاها
« بیداری از خواب » و « بیزاری از سراب » است؛
از آن « باید رَست » و به این « نباید دل بست »!
#شفیعی_مطهر
---------------------------
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد553 )
« آرزوی مرگ » و « مرگ آرزو »!
من « فقیران حقیر » و « اسیران تحقیر » را دیدم
که در سیاه مشق های روزانه خود در « واپسین سطرها » و « آخرین شطرها»
دو نکته « خردستیز » و « دانش گریز »می نگاشتند:
« آرزوی مرگ » و « مرگ آرزو »!
آرزو،« نهالی کاشتنی » و « آمالی برداشتنی » است.
باید آن را « در فصل نُو کاشت » و « در فصل درُو برداشت »!
« نهال آرزو » با « زلال آژو »،آبیاری می شود.
این نهال با « خون جگر » ،« تناور » می شود
و با « اشک بَصَر » ،« بارور »!
#شفیعی_مطهر
------------------------
شَطر: جزء،پاره،نیمه،پاره ای از چیزی
آژو : کوشش،همّت و غیرت
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد551)
«طناب وابستگی» یا «آفتاب وارستگی»؟!
من دلم را « انباشته از آرزو » و دست هايم را بدون « قدرت و نيرو » ديدم؛
بنابراين از خدا خواستم يا مرا « نيرو دهد»، يا از « آرزو بكاهد».
برای « تحقُّق رویاهای مقدّس » باید از « تعلُّق تقاضاهای هوس » گذشت.
برای صعود به « قُللِ رفیعِ رفعت » و « عمادِ منیعِ سطوت »،
باید « طناب وابستگی را گسست »
و به « آفتاب وارستگی پیوست ».
#شفیعی_مطهر
----------------------------
رفعت: بلندی قدر و منزلت،برتری و بزرگواری
رفیع: بلند،بلندمرتبه ،بلندپایه،شریف
عماد : تکیه گاه،آنچه به آن تکیه کنند
منیع:استوار و بلند،جای بلند و استوار و سخت
سطوت:ابهت،وقار،قهر و غلبه
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:
http://www.aparat.com/modara.motahar
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد549)
« تقرُّب به خدا » یا « تقارُب به کدخدا »؟!
من در این « ولایت والا » و « بلوای بلا » بیشتر افراد را دیدم
که بیش از این که « تلاش جانانه » برای تامین « معاش روزانه » انجام دهند،
« بشدّت می کوشند » و با « حِدّت می خروشند »،
تا « از شکست برهند » و هستی خود « از دست ندهند»
اینان « تقارُب به کدخدا » را به جای « تقرُّب به خدا »
و « تملُّق حضرت والا » را به جای « تحقُّق حسرت رویا »نشانده اند!
منتهای آمال مردم « حفظ وجود » و « وضع موجود »است!
#شفیعی_مطهر
کانال گاه گویه های مطهر:
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 548)
« میم صمیم » و « نسیم تصمیم »
من گاه « میم یک صمیم » و « نسیم یک تصمیم » را دیدم
که « پنجره های زندگی » و « روزنه های کوشندگی » یک انسان را
به روی فضایی « مثبت و مفید » یا « منفی و پلید » می گشود.
پنجره هایی پر از « اندوه یا شادی » ،« اسارت یا آزادی »،
« سعادت یا تنگدستی »، « کرامت یا پستی »،
و « عمری دراز » یا « مرگی پرسوز و گداز ».
این تصمیم ماست که هم « سرشت » را می سازد و هم « سرنوشت »را!
همه ناگزیر از « تافتن تار » هستیم و « بافتن بافتار ».
هنر ما « هوشی است که برمی گزینیم »
و « نقوشی است که می آفرینیم »!
#شفیعی_مطهر
------------------------------
صمیم : خالص،محض،اصل و خالص هر چیز
تافتن : تابیدن،تاب دادن،پیچیدن
بافتار: آنچه بافته می شود
موضوعات مرتبط: دل دیدنی های شهر سرب و سراب
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
وب نامه شفیعی
مطهر و
آدرس
modara.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.